ΕκπαίδευσηΡοή Ειδήσεων

Το πορτρέτο του κακού μαθητή σήμερα (ο Λασκαράτος στο Αγρίνιο)

Ανεπίδοτες επιστολές προς Λασκαράτο…

«Επειδή δε, πηγαίνοντας εις το σχολείον, μόνος του σκοπός είναι να πει το μάθημα και αν δυνατόν να περάσει, κάθε απάτη προς τον καθηγητήν του είναι χρήσιμη, και τη μεταχειρίζεται προθύμως.

[…]Με τούτον τον τρόπον ο τοιούτος (ο κακός) μαθητής ελπίζει να περάσει. Αν δε αποτύχει, … οι καθηγηταί τον αδικήσανε!»Α. Λασκαράτος

Στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Γ Γυμνασίου ανθολογείται το κείμενο:
«Ο κακός μαθητής».

Το κείμενο προέρχεται από το έργο του Λασκαράτου «Ιδού ο άνθρωπος», που εκδόθηκε στα 1886.Το έργο αποτελείται από περιγραφές και παρατηρήσεις γύρω από βασικούς χαρακτήρες ανθρώπων…

H κ. Μαρία Αγγέλη δίδαξε το κείμενο στους μαθητές του 2ου Γυμνασίου Αγρινίου. «Κοσμάς ο Αιτωλός». Κατά την ερμηνευτική προσέγγιση κάποιοι μαθητές διαφώνησαν με το συγγραφέα! Βρήκαν υπερβολικά όσα γράφει και κυρίως την τελευταία παράγραφο για τον «κακό» μαθητή. Υπερβολικά επίσης βρήκαν και αυτά που λέει για τον «καλό μαθητή» όταν τους διάβασε το αντίστοιχο κείμενο. Υποστήριξαν ότι ο κακός μαθητής δε διαβάζει, αλλά μπορεί να έχει άλλα ενδιαφέροντα και ασχολίες… .Και αυτός θα βρει το δρόμο του σ’ αυτή τη ζωή. Κανένας δεν χάνεται… Είπαν επίσης, ότι και ο καλός μαθητής που διαβάζει τόσο πολύ ακόμα και στις γιορτές και στις αργίες μπορεί να υστερεί σε άλλα, όπως: κοινωνικότητα, σχέσεις, φιλίες κλπ.

-«Κυρία, και οι καλοί μαθητές καταφεύγουν μερικές φορές σε πονηριές, μου είπε ο Γιάννης. Ξεγελάνε τους καθηγητές! Σαν παιδιά κάνουν κι αυτά αντιγραφή!». Και με συγκεκριμένα παραδείγματα θέλησε να μου αποδείξει ότι ισχύει και αυτό. «Σαν παιδιά» μπορεί και αυτά να συμπεριφερθούν ως «κακοί» μαθητές. Έτσι δικαιολόγησε ο Γιάννης τους καλούς μαθητές για την κακή τους ενέργεια. «Ισχύει» είπα χρησιμοποιώντας το δικό τους προσφιλές ρήμα.

Αρκετοί μαθητές με διαφώτισαν για τις νέες τεχνικές αντιγραφής με τη χρήση των εργαλείων της τεχνολογίας, κυρίως του κινητού..Αλλάζουν οι καιροί, αλλάζουν και τα σκονάκια!

Τα παιδιά με τη σειρά τους με ρώτησαν αν εγώ είχα αντιγράψει ως μαθήτρια. Τους απάντησα: Δεν αντέγραψα ποτέ. Ήμουνα καλή μαθήτρια, αλλά όχι φυτό…

Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος και τη δημιουργική συζήτηση με τα παιδιά τους ανέθεσα ως άσκηση δημιουργικής γραφής:

«Να γράψετε μια επιστολή στο Λασκαράτο στην οποία θα παρουσιάζετε το πορτρέτο του κακού μαθητή σήμερα…»

Όλα τα παιδιά έγραψαν την επιστολή. Ενδεικτικά παραθέτω :

Ανεπίδοτες επιστολές προς Λασκαράτο

I). Κύριε Λασκαράτε,

Σας γράφω αυτή την επιστολή για να σας παρουσιάσω το πορτρέτο του κακού μαθητή σήμερα και για να εκφράσω την γνώμη μου πάνω στο απόσπασμα του βιβλίου σας που διαβάσαμε στο μάθημα της Λογοτεχνίας.

Στις μέρες μας ο κακός μαθητής δεν προσέχει στο μάθημα, κοιμάται, παίζει με το κινητό, έρχεται χωρίς τσάντα και βιβλία στο σχολείο, αντιγράφει τις ασκήσεις από το internet, αντιμιλάει στους καθηγητές και κάνει τα λεγόμενα «σκονάκια» προσπαθώντας να γράψει όσο περισσότερη ύλη μπορεί σε ένα μικρό κομμάτι χαρτί. Τα πιο πολλά είναι κοινά με αυτά που έχετε γράψει και εσείς.

Εγώ όμως πιστεύω ότι δεν είναι σωστό να υποβαθμίζουμε τον κακό μαθητή. Μπορεί να είναι καλός στη γυμναστική, στα καλλιτεχνικά, στη μουσική… Τα ενδιαφέροντά του να κλίνουν προς αυτές τις κατευθύνσεις και όχι στα μαθηματικά, στη γλώσσα, στη λογοτεχνία και τα υπόλοιπα φιλολογικά μαθήματα. Σε αυτό το σημείο θέλω να εκφράσω την γνώμη μου για το απόσπασμα του βιβλίου μας. Με όλη την εκτίμηση και το σεβασμό που σας έχω, θα ήθελα να σας πω ότι δεν μου άρεσε αυτό το απόλυτο ύφος που χρησιμοποιείτε στο συγκεκριμένο απόσπασμα. Υποβαθμίζετε πολύ τον κακό μαθητή! Αναφέρετε μόνο αρνητικά και τίποτα θετικό! Αυτά ήθελα να σας πω. Ελπίζω να διαβάσετε την επιστολή μου και να το σκεφτείτε αυτό…

Με τιμή,

Σοφία, μια μαθήτρια της

Γ’ γυμνασίου

II). Κύριε Λασκαράτε,

Σεβόμενη το κείμενό σας για τον “κακό μαθητή ” , θα ήθελα να σας ενημερώσω για την εικόνα του σήμερα, αλλά και να αναφέρω κάποιες ενστάσεις που είχα διαβάζοντάς το.

Αρχικά, οι επιδόσεις του σημερινού “κακού μαθητή ” συχνά έχουν αντίκτυπο και στην συμπεριφορά του. Για παράδειγμα, τείνουν να γίνονται ασεβείς και αγενείς προς τους καθηγητές και τους μαθητές τους εξαιτίας αφορμών που οι ίδιοι δίνουν. Τέτοιες περιπτώσεις είναι όταν ο μαθητής καθυστερεί να μπει στην τάξη επειδή ο καθηγητής δεν είναι «στα γούστα του» ή εφόσον τον έχουν κουράσει οι διδακτικές ώρες. Κατά τη διάρκεια της ώρας «οι κακοί» αδιαφορούν για το μάθημα χρησιμοποιώντας το κινητό τους , τρώγοντας και μιλώντας με τους συμμαθητές τους.

Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις στις οποίες οι μαθητές αδικούνται κάτι το οποίο δεν αναφέρατε στο κείμενό σας. Οι καθηγητές αρκετά συχνά, λόγω του ότι είναι προκατειλημμένοι για την άσχημη συμπεριφορά των μαθητών γίνονται αγενείς , απότομοι ή ακόμα και εριστικοί. Είναι πολλές οι φορές που ο “κακός μαθητής” έχει αδικηθεί για ένα λάθος που υπό άλλες συνθήκες θα περνούσε απαρατήρητο. Το επιθυμητό θα ήταν οι καθηγητές να καθοδηγούν με υπομονή τους μαθητές τους και όχι προσβάλλοντάς τους.

Συνοψίζοντας , θα λέγαμε ότι, ο σημερινός “κακός μαθητής ” δεν διαφέρει σε πολλά από εκείνον της δικής σας εποχής, αν και έχει εν μέρει αλλάξει λόγω της εξέλιξης της τεχνολογίας και των πιο ελαστικών κανόνων. Ελπίζω να σας βοήθησα με την επιστολή μου έτσι ώστε να σχηματίσετε μια σωστή άποψη για τον “κακό μαθητή” σήμερα.

Με τιμή,

Η μαθήτρια

Βαρεμένου Ειρήνη

III) Αγαπητέ κύριε Λασκαράτε,

Πρόσφατα διάβασα ένα κείμενό σας το οποίο αναφερόταν στον κακό μαθητή. Πρωτίστως, θα ήθελα να σας εκφράσω τα θερμά μου συγχαρητήρια για το έργο σας το οποίο ακόμα και στις μέρες μας παραμένει επίκαιρο. Επιτρέψτε μου να συμφωνήσω με εσάς και να επαυξήσω.

Στη σύγχρονη κοινωνία και το σύγχρονο σχολείο, πολλοί μαθητές έχουν χαρακτηριστεί ως κακοί.. Σήμερα, ένας κακός μαθητής δε διστάζει να μιλά με τον διπλανό του εν ώρα μαθήματος ενώ αν δεχτεί παρατήρηση αυθαδιάζει προς τον καθηγητή. Επιπλέον, δεν

είναι λίγες οι περιπτώσεις των παιδιών τα οποία χρησιμοποιούν το θρανίο με λανθασμένο τρόπο. Για εκείνους αυτό δεν αποτελεί ένα εργαλείο με το οποίο μπορεί να διευκολυνθεί η διαδικασία του μαθήματος αλλά ένα μέρος στο οποίο ακουμπούν όταν θέλουν να κοιμηθούν.

Επίσης, εφόσον η τεχνολογία έχει εισβάλλει στην καθημερινή μας ζωή, θα ήταν αδύνατο να μην είχε εισέλθει και στη σχολική. Πλέον, οι μαθητές δεν παρακολουθούν το μάθημα αλλά ασχολούνται «κρυφά» με το κινητό. Έχουν δε την πεποίθηση ότι αυτή τους η ενασχόληση παραμένει μυστική και ότι οι καθηγητές δεν τους βλέπουν.

Ακόμα, ο τρόπος αντιγραφής έχει αλλάξει. Στην εποχή μας λίγοι είναι οι γονείς που αγοράζουν βοηθήματα για τα παιδιά τους. Αντιθέτως, εκείνα χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για να αναζητήσουν τις λύσεις των ασκήσεών τους και μάλιστα εν αγνοία των γονέων τους. Έτσι, οδηγούμαστε σε κωμικοτραγικές καταστάσεις: μαθητές οι οποίοι παρουσιάζουν πολύ καλές εργασίες δε μπορούν να ανταπεξέλθουν σε μια απροειδοποίητη ολιγόλεπτη εξέταση!

Πραγματικά, όσο κι αν το θέλω, μου είναι αδύνατο να δικαιολογήσω τους κακούς μαθητές. Κατά την άποψή μου άλλωστε, αυτό είναι περιττό. Όπως ένας καλός μαθητής μπορεί να υπερασπιστεί τον εαυτό του, το ίδιο πρέπει να κάνει και ένας κακός. Εξάλλου, είναι απαραίτητο να μάθει ότι: «Τα αγαθά κόποις κτώνται».

Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για τον χρόνο σας και ελπίζω αυτά τα στοιχεία να σας φανούν χρήσιμα σε μια μελλοντική επανέκδοση του βιβλίου σας.

Με εκτίμηση,

Θεοδώρα Σκουτέρη

IV) Κύριε Λασκαράτε,
Με αυτή την επιστολή θα ήθελα να σας παρουσιάσω το πορτρέτο του κακού μαθητή σήμερα. Αρχικά, θα ήθελα να διευκρινίσω ότι οι κακοί μαθητές της σημερινής εποχής δεν διαφέρουν πολύ από τους κακούς μαθητές της παλιάς εποχής.

Στις μέρες μας λοιπόν επικρατεί ακόμη η εικόνα του κακού μαθητή, την οποία αναφέρετε και εσείς στο κείμενό σας.

Οι κακοί μαθητές περιμένουν τις γιορτές και τις αργίες για να «γλιτώσουν» το καθημερινό διάβασμα, το σχολείο και γενικά ό,τι έχει σχέση με το μάθημα. Βέβαια όλα αυτά έχουν ως συνέπεια όταν φτάσει η ώρα των εξετάσεων να προβούν σε άλλες μεθόδους, εκτός του διαβάσματος, για να γράψουν και να περάσουν το μάθημα. Η κυρίαρχη λοιπόν μέθοδος είναι η αντιγραφή η οποία μπορεί να γίνει με ποικίλους τρόπους.

Αυτοί οι τρόποι είναι οι εξής: τα σκονάκια είτε είναι γραμμένα σε κάποιο σημείο του σώματος (π.χ. χέρι, πόδι κτλ.), είτε σε κάποιο χαρτάκι που θα είναι κρυμμένο στην τσέπη ή στην κασετίνα. Άλλος τρόπος είναι να γράψει στο θρανίο κάποια βασικά στοιχεία. Ένας νέος τρόπος ο οποίος δεν υπήρχε παλιά και ο οποίος είναι στην εποχή μας ο πιο διαδεδομένος για να αντιγράψει ένας κακός μαθητής είναι το κινητό! Μέσα από το κινητό ένας κακός μαθητής μπορεί να αντιγράψει πληκτρολογώντας στο ίντερνετ όπου βρίσκει την απάντηση.

Επίσης ένα άλλο χαρακτηριστικό που έχει ο σημερινός κακός μαθητής είναι η έλλειψη σεβασμού προς το πρόσωπο του καθηγητή του και κατά συνέπεια και του συμμαθητή του, αντιμιλώντας, βρίζοντας ή κάνοντας άσχημες χειρονομίες.

Ένα ακόμη χαρακτηριστικό του κακού μαθητή είναι η φράση «με αδίκησε ο καθηγητής» που χρησιμοποιούνταν και παλιά αλλά και τώρα. Χρησιμοποιείται λοιπόν από τους κακούς μαθητές για να δικαιολογήσουν την δική τους αποτυχία.

Εν κατακλείδι, ο κακός μαθητής παλιά απλώς δεν διάβαζε και προσπαθούσε να περάσει την τάξη. Σήμερα υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που χαρακτηρίζουν έναν κακό μαθητή, οι οποίοι δε βασίζονται μόνο στο να σκέφτονται με ποιο τρόπο θα περάσουν την τάξη, αλλά αντιμιλώντας στους καθηγητές τους και αντιγράφοντας με διάφορους τρόπους.

Με εκτίμηση,

Η μαθήτρια

Αρωνιάδα Ευαγγελία

V) Αξιότιμε κύριε Λασκαράτε
Γεια σας .Σας στέλνω αυτή την επιστολή , διότι θα ήθελα να σας ενημερώσω σχετικά με το πορτρέτο του κακού μαθητή το οποίο επικρατεί στις μέρες μας.

Αρχικά θα ήθελα να επισημάνω ότι οι κακοί μαθητές αντιμετωπίζονται από τους υπόλοιπους συνήθως με περιφρόνηση ,λόγω του χαμηλού μορφωτικού επιπέδου.. Θα ήθελα να διευκρινίσω και τη θέση των γονιών αυτών των παιδιών. Είναι πιθανό, λόγω διαφόρων οικογενειακών προβλημάτων, τα παιδιά αυτά να είναι απομακρυσμένα από τους γονείς τους… Δεν έρχονται οι γονείς και τα παιδιά σε επαφή με απώτερο σκοπό την επίλυση των προβλημάτων με διάλογο μεταξύ τους… Έτσι αυτά τα παιδιά οδηγούνται σε “σκοτεινά” μονοπάτια. Επίσης , αδυνατούν να ανταπεξέλθουν σε οποιαδήποτε υποχρέωση προκύψει . Ακομη θέλω να επισημάνω ότι οι μαθητές αυτοί έχουν ανάρμοστη συμπεριφορά (όχι μόνο στο σχολείο, αλλά και στην κοινωνία ) αφού δεν έχουν διδαχθεί κανόνες ηθικής ή σωστής συμπεριφοράς . Τέλος ,θα επιθυμούσα να πω το εξής: ότι αυτοί οι μαθητές μπορεί να είναι κακοί και να αποκαλούνται «αποβράσματα της κοινωνίας» ,αλλά είναι άνθρωποι . Δεν σημαίνει ότι επειδή είναι κακοί μαθητές είναι και κακοί άνθρωποι!

Σας ευχαριστώ πολύ για τη διάθεση του χρόνου σας για να διαβάσετε την επιστολή μου.

Με σεβασμό

Θανάσης Σουλιώτης

VI) Κύριε Λασκαράτε,
Σας γράφω αυτήν την επιστολή με αφορμή το απόσπασμα του έργου σας: “Ο κακός μαθητής” . Έτσι σας γράφω για να σας ενημερώσω για το σημερινό πορτρέτο του κακού μαθητή. Αυτά που θα αναφέρω δεν διαφέρουν πολύ με τα δικά σας λεγόμενα… Ωστόσο λόγω εποχής έχουν αλλάξει πολλά πράγματα. Πρώτα από όλα, ένας μη καλός μαθητής έχει συνήθως χαμηλή αυτοεκτίμηση και πολλές φορές για να γράψει ένα ικανοποιητικό βαθμό έστω για να περάσει στην επόμενη τάξη, αντιγράφει από συμμαθητές του ή κάνει τα λεγόμενα… «σκονάκια» . Ακόμη οι μη ενδιαφερόμενοι για το μάθημα μαθητές συχνά ασχολούνται με το κινητό ή ακόμη και κοιμούνται αγνοώντας την παρουσία του καθηγητή στην τάξη. Τέλος, πολλοί από εκείνους όταν τους κάνει παρατήρηση ο καθηγητής αντιδρούν και μάλιστα αντιμιλούν με άσχημο πολλές φορές τρόπο. Ελπίζω να σας βοήθησα να καταλάβετε την εικόνα του κακού μαθητή σήμερα.

Με εκτίμηση

η μαθήτρια Γ’ταξης

Ασημίνα Τσούτσα.

VII) Αξιότιμε κύριε Λασκαράτε,

Σας στέλνω αυτή την επιστολή με σκοπό να σας παρουσιάσω το πορτρέτο του «κακού» μαθητή σήμερα. Αρχικά βασικό χαρακτηριστικό ενός «κακού» μαθητή είναι η έλλειψη ενδιαφέροντος σχετικά με το διάβασμα. Ωστόσο τα παιδιά εμφανίζουν και άλλα γνωρίσματα. Θέλοντας με κάθε τρόπο να αποφύγουν το μάθημα, προβαίνουν σε καταλήψεις και αποχές. Ακόμη χρησιμοποιούν τα κινητά τους τηλέφωνα και φέρονται εντελώς ανάρμοστα απέναντι στους καθηγητές τους. Έτσι δεν είναι λίγες οι φορές που μαθητές μιλούν υβριστικά προς του καθηγητές, ενώ συχνά φεύγουν από το μάθημα χωρίς να ζητήσουν άδεια. Συνεπώς όλα τα παραπάνω χαρακτηριστικά σκιαγραφούν το πορτρέτο ενός «κακού» μαθητή σήμερα.

Με εκτίμηση ,

Η μαθήτρια Δήμητρα-Ζωή Πασιά

VIII). Κύριε Λασκαράτε,

Με αφορμή το κείμενό σας με τίτλο: «Ο κακός μαθητής», αποφάσισα να σας

περιγράψω μέσα από αυτήν την επιστολή τον κακό μαθητή της

σύγχρονης εποχής που δεν διαφέρει πολύ από της δική σας. Εγώ η ίδια

είμαι μαθήτρια και τα γνωρίζω από πρώτο χέρι. Ο κακός μαθητής

λοιπόν χαρακτηρίζεται από ασυνέπεια. Δε συνηθίζει να παρακολουθεί

στο μάθημα και συχνά αντιμιλά στους καθηγητές χωρίς να φοβάται τις

πιθανές συνέπειες. Αυτό που διαφοροποιεί τον κακό μαθητή εκείνης

της εποχής με τη σύγχρονη είναι η χρήση των κινητών την ώρα του

μαθήματος. Τι καλύτερο από το να βγάλει το κινητό του για να περάσει

η ώρα! Όσον αφορά τις εξετάσεις βρίσκει ένα σωρό από τρόπους

αντιγραφής ώστε να μπορέσει να περάσει την τάξη. Γράφει σε μικρά

χαρτάκια όσο περισσότερη ύλη μπορεί από το βιβλίο ή ακόμα

αντιγράφει από τους συμμαθητές του με οποιοδήποτε τέχνασμα. Όταν

γυρίζει σπίτι του, δεν ασχολείται με τα μαθήματα για την επόμενη μέρα

και σκαρφίζεται διάφορες δικαιολογίες. Τέλος, θεωρεί τον εαυτό του

αδικημένο από τους καθηγητές και προσπαθεί συχνά να πείσει τους

γονείς του γι’ αυτό. Αυτή λοιπόν είναι η εικόνα ενός κακού μαθητή σε

γενικές γραμμές στη σύγχρονη εποχή που μοιάζει σε αρκετά σημεία με

εκείνον της δική σας.

Με εκτίμηση,

Η μαθήτρια του 2ου Γυμνασίου Αγρινίου

Παναγιώτα Τσακανίκα
Επιμέλεια :δρ Μαρία Ν. Αγγέλη

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Διαβάστε Επίσης

Back to top button