Ροή ΕιδήσεωνΤέχνες

Ο Στράτος Καλαφάτης παρουσίασε το έργο του στο Photopolis Agrinio Photo Festival

Άλλη μια πετυχημένη εκδήλωση έλαβε χώρα στο πλαίσιο του 3ου Φωτογραφικού Φεστιβάλ Αγρινίου, την Κυριακή 5/9/2021.

Ο σπουδαίος φωτογράφος Στράτος Καλαφάτης, με αξιοζήλευτη παρουσία στο χώρο της φωτογραφίας, με εκθέσεις, εκδόσεις λευκωμάτων, πλήθος σεμιναρίων και φωτογραφικά ταξίδια σε πολλά μέρη του κόσμου και στην Ελλάδα, παρουσίασε μέρος του πλούσιου έργου του στην αίθουσα ομιλιών και προβολών της Παλαιάς Δημοτικής Αγοράς. Μεγάλος αριθμός μελών της Art8 και φίλων της φωτογραφικής τέχνης, τηρώντας το υγειονομικό πρωτόκολλο, είχαν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με το έργο του και να ακούσουν από τον ίδιο, σε μια χειμαρρώδη ομιλία-διάλεξη όλη την διαδρομή του στο χώρο, τα κίνητρα που τον οδηγούν κάθε φορά στην επιλογή των θεμάτων και εν τέλει να διεισδύσουν σ’ ένα μαγικό κόσμο με φως, χρώματα και συναισθήματα.

Στην εκδήλωση που κράτησε μέχρι το τέλος της αμείωτο το ενδιαφέρον του κοινού, έγινε παρουσίαση και συζήτηση μεταξύ άλλων και στα έργα του τα οποία κυκλοφορούν από τις εκδόσεις «Άγρα»: Αρχέτυπες εικόνες (1999), Ομόνοια 2000-Ταξίδι στον ομφαλό της Αθήνας, Ημερολόγιο 1998-2002 (2004), Άθως-Τα χρώματα της Πίστης (2014) και Αρχιπέλαγος (2017), Το Γουρούνι και άλλες ιστορίες.

Απαντώντας ο ίδιος σε παλαιότερη συνέντευξή του στο ερώτημα «αν για να τραβήξει κάποιος μια καλή φωτογραφία πρέπει να την έχει ήδη “δει”, δηλαδή να υπάρχει κάπως στο μυαλό του, απαντάει ως εξής:

«Εξαρτάται πάντα από τον φωτογράφο και τον τρόπο που εργάζεται. Στο μυαλό μας υπάρχει ένα σύνολο εικόνων και πληροφοριών από την μέρα που γεννιόμαστε. Υπάρχει μια βιωματική μνήμη που καθορίζει τα πάντα. Θα μπορούσα λίγο αυθαίρετα να μιλήσω για τρεις κατηγορίες φωτογράφων. Οι “φωτογράφοι κυνηγοί”, που βγαίνουν στον δρόμο και ψάχνουν εικόνες, που κύριο συστατικό τους είναι η έντονη φόρμα. Η δεύτερη κατηγορία αφορά στους φωτογράφους που κινούνται προς μια σκηνοθετημένη κατεύθυνση, συνήθως ξέρουν με ακρίβεια αυτό που θέλουν και οργανώνουν με τις καλύτερες συνθήκες την εκτέλεσή του. Υπάρχει και μια τρίτη κατηγορία, με την οποία αισθάνομαι πιο οικεία, η οποία συνδυάζει τον υπαρκτό κόσμο με χειρονομίες σκηνοθεσίας. Συνήθως ξέρω τι δεν με ενδιαφέρει και τι δεν με αφορά.

Τα άλλα πρέπει να τα βρω, όταν βρεθώ με την μηχανή μου και να αφήσω την περιέργεια, τις συμπτώσεις και τα πιθανά ατυχήματα να χαρίσουν στις εικόνες μου το αναγκαίο συστατικό της έκπληξης». Και παρακάτω συνεχίζει λέγοντας ότι: «Το κριτήριο στην τέχνη δεν είναι “το άσχημο ή το όμορφο”, αλλά το σημαντικό που καταφέρνει να δημιουργήσει συγκίνηση. Όταν κάτι φωτογραφηθεί μεταμορφώνεται σε εικόνα και αποτελεί πλέον μια ψευδαίσθηση της πραγματικότητας. Αυτή η υπέρβαση του πραγματικού κόσμου, μέσα από την προσωπική γλώσσα που αναπτύσσουμε, μας επιτρέπει να υπάρχουμε πίσω από το έργο μας».

Ο Στράτος Καλαφάτης Γεννήθηκε στην Καβάλα το 1966. Μέλος της εθνικής ομάδας στίβου, αποφοίτησε από το τμήμα Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Α.Π.Θ. το 1987. Παρακολούθησε μαθήματα φωτογραφίας στο Ινστιτούτο Τέχνης της Φιλαδέλφειας στις ΗΠΑ, τα έτη 1990 – 1992. Σήμερα ζει στη Θεσσαλονίκη, όπου φωτογραφίζει, διδάσκει και οργανώνει δράσεις που αφορούν τη δημιουργική φωτογραφία, και με τη σύζυγό του Λία Ναλμπαντίδου έχει δημιουργήσει το “studio tessera”, ένα τόπο για τη φωτογραφία.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Διαβάστε Επίσης

Back to top button