ΑτζένταΘέατροΡοή Ειδήσεων

Η Αγρινιώτισσα Γεωργία Μαυραγάνη σκηνοθετεί Αισχύλο με το Εθνικό Θέατρο στην Επίδαυρο

Με τις «Ευμενίδες» του Αισχύλου θα βρεθεί φέτος στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου η Αγρινιώτισσα σκηνοθέτης, Γεωργία Μαυραγάνη.

Σημειώνεται στο έργο που σκηνοθετεί η Γ. Μαυραγάνη, συμμετέχει η επίσης Αγρινιώτισσα ηθοποιός-σκηνοθέτης και υπεύθυνη του «Μικρού Θεάτρου Αγρινίου», Κατερίνα Καραδήμα. Οι δυο τους συνεργάστηκαν στο έργο «Από πρώτο χέρι» – μια παράσταση για τα καπνά, που παρουσιάστηκε με επιτυχία σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Αγρίνιο και απέσπασε ιδιαίτερα θετικές κριτικές.

Δείτε το τηλεοπτικό σποτ της παράστασης «Ορέστεια» του Αισχύλου:

Λίγα λόγια για την σκηνοθέτη:

Γεννήθηκε στο Αγρίνιο το 1978 και από το 2001 ζει στην Αθήνα. Σπούδασε παιδαγωγικά στη Σχολή Επιστημών της Αγωγής του Πανεπιστημίου Πατρών και θέατρο στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ και στο προπαρασκευαστικό μεταπτυχιακό τμήμα της σχολής DasArts στο Άμστερνταμ (Ολλανδία).

Στο διάστημα 2000-2004 συνεργάστηκε, ως βοηθός σκηνοθέτη, με πολλούς σημαντικούς σκηνοθέτες θεάτρου (Γιάννη Χουβαρδά, Μιχαήλ Μαρμαρινό, Γιάννη Μόσχο, Βίκυ Γεωργιάδη, Θοδωρή Γκόνη).

Από το 2004 έχει σκηνοθετήσει, μεταξύ άλλων, τις παραστάσεις: Οι δούλες του Ζαν Ζενέ, Tabataba του Μπερνάρ-Μαρί Κολτές, Ένα μεγάλο νοσταλγικό τραγούδι (πρωτότυπη περφόρμανς), Όταν είδα το 100% τέλειο κορίτσι για μένα του Χαρούκι Μουρακάμι, Εύθραυστο (πρωτότυπη περφόρμανς), Η ταράτσα του αυτόχειρα (πρωτότυπη περφόρμανς), Τριγμός (πρωτότυπη περφόρμανς), Από πρώτο χέρι – μια παράσταση για τα καπνά(πρωτότυπη περφόρμανς), Όχι αθώος πια (πρωτότυπη περφόρμανς), Το γήρας – ένα χορικό(πρωτότυπη περφόρμανς), Οι αναστατώσεις του οικότροφου Τέρλες του Ρόμπερτ Μούζιλ, σε μετάφραση Αλέξανδρου Ίσαρη (διασκευή μυθιστορήματος), Γκιακ του Δημοσθένη Παπαμάρκου (διασκευή διηγημάτων), Ξαφνικά πέρυσι το καλοκαίρι του Τέννεσση Γουίλλιαμς κ.ά., στα θέατρα Αμόρε, Άσκηση, Πορεία, Χώρα, Επί Κολωνώ, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Ιδρύματος Ωνάση, Εμπρός, Φεστιβάλ Αθηνών, Πειραματική Σκηνή -1 Εθνικού Θεάτρου, Πόρτα, Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος κ.ά.

Διδάσκει υποκριτική στη δραματική σχολή «Δήλος», με τους σπουδαστές της οποίας έχει παρουσιάσει αναλόγια θεατρικών έργων. Έχει πραγματοποιήσει εργαστήρια υποκριτικής και περφόρμανς με επαγγελματίες και μη ηθοποιούς (bios, Μικρό Θέατρο (Αγρίνιο), Ελληνική Αντικαρκινική Εταιρεία κ.α.), διερευνώντας τις δυνατότητες και τις τεχνικές του θεάτρου ντοκουμέντου.

Το Εθνικό Θέατρο παρουσιάζει την σπαρακτική τριλογία της Ορέστειας (Αγαμέμνων, Χοηφόροι, Ευμενίδες) σε σκηνοθεσία Ιούς Βουλγαράκη, Λίλλυς Μελεμέ και Γεωργίας Μαυραγάνη με ένα πλήθος εξαιρετικών συντελεστών στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου.

Πρόκειται για μια καινοτόμα πρόταση από το Εθνικό Θέατρο.

Τρεις σκηνοθέτιδες, η Ιώ Βουλγαράκη, η Λίλλυ Μελεμέ και η Γεωργία Μαυραγάνη,κάνουν την πρώτη τους σκηνοθεσία στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου παρουσιάζοντας σε ενιαία παράσταση την Ορέστεια του Αισχύλου, τη μοναδική σωζόμενη τριλογία του Αρχαίου Δράματος.

Η κάθε μια σκηνοθέτης έχει αναλάβει από ένα έργο της τριλογίας δίνοντας τη σκυτάλη στην επόμενη.

Αναλυτικά το πρόγραμμα των φετινών παραστάσεων στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου:

«Ορέστεια» του Αισχύλου

Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, 28-29 Ιουνίου 2019

Μια καινοτόμα πρόταση από το Εθνικό Θέατρο: Τη μοναδική σωζόμενη τριλογία του Αρχαίου Δράματος Ορέστεια του Αισχύλου αναλαμβάνουν σε μία ενιαία παράσταση τρεις σκηνοθέτιδες που σκηνοθετούν για πρώτη φορά στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου. Αγαμέμνων σκηνοθεσία Ιώ Βουλγαράκη, Χοηφόροισκηνοθεσία Λιλλύ Μελεμέ και Ευμενίδες σκηνοθεσία Γεωργία Μαυραγάνη.

Μετάφραση: Κ. Χ. Μύρης
Σκηνικά: Πάρις Μέξης
Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος

  • «Αγαμέμνων»

     | Σκηνοθεσία: Ιώ Βουλγαράκη

Ταυτότητα παράστασης
Μουσική: Θοδωρής Αμπαζής
Κοστούμια: Πάρις Μέξης
Κίνηση: Μαρία Σμαγιέβιτς (Maria Smaevich)
Μουσική διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου
Βοηθός σκηνοθέτη: Εφη Χριστοδουλοπούλου
Βοηθός κινησιολόγου: Ειρήνη Κλέπκου

Διανομή (αλφαβητικά)
Δημήτρης Γεωργιάδης: Κήρυκας
Στέλιος Ιακωβίδης: Φρουρός
Δέσποινα Κούρτη: Κασσάνδρα
Αλέξανδρος Λογοθέτης: Αίγισθος
Aργύρης Ξάφης: Αγαμέμνων
Εύη Σαουλίδου: Κλυταιμνήστρα

Χορός ανδρών (αλφαβητικά)
Θανάσης Βλαβιανός, Πάρις Θωμόπουλος, Ιερώνυμος Καλετσάνος, Νίκος Καρδώνης, Κωστής Κορωναίος, Δαυίδ Μαλτέζε, Γιάννης Νταλιάνης, Θέμης Πάνου, Στρατής Πανούριος

Στο αριστούργημα όλων των εποχών του θεάτρου Ορέστεια του Αισχύλου, ο Αγαμέμνων, το πρώτο έργο της τριλογίας, είναι η αρχή μιας πολυεπίπεδης θεατρικής σύλληψης που με όχημα το μύθο του Τρωικού πολέμου ρίζωσε στο παρόν που γράφτηκε (την Αθήνα του 5ου αιώνα π.Χ.) και από τότε ριζώνει σε κάθε παρόν μέχρι σήμερα. Μετά από δέκα χρόνια ο βασιλιάς επιστρέφει από τον τρομερότερο των πολέμων νικητής για να δολοφονηθεί στο σπίτι του από τη γυναίκα του. Δέκα χρόνια αναμονής για ένα τέτοιο έγκλημα. Σ’ ένα ποιητικό σύμπαν σαν αυτό, όπου ο άνθρωπος είναι άλυτο αίνιγμα και η ανθρώπινη πράξη δεν συμβαίνει κάτω από άδειους ουρανούς, θύτης και θύμα εναλλάσσουν ρόλους. Την εναλλαγή αυτή παρακολουθεί μια άρχουσα τάξη που σιωπά, ώσπου χάνει τελικά όχι μόνο τη δύναμή της, αλλά την ίδια την υπόστασή της. Ποιος έχει δικαίωμα στο έγκλημα και από πού αντλεί το δικαίωμα αυτό;

  • «Χοηφόροι»

     | Σκηνοθεσία: Λίλλυ Μελεμέ

Ταυτότητα παράστασης
Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα
Μουσική: Σταύρος Γασπαράτος
Χορογραφία – Σχεδιασμός κίνησης: Μόνικα Έλενα Κολοκοτρώνη
Μουσική διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου
Βοηθός σκηνοθέτη: Μάγδα Κόρπη
Β΄ Βοηθός σκηνοθέτη: Μαριτίνα Αστρά
Βοηθός ενδυματολόγου: Ειρήνη Γεωργακίλα

Διανομή (αλφαβητικά)
Βασίλης Καραμπούλας: Ικέτης
Μαρία Κίτσου: Ηλέκτρα
Φιλαρέτη Κομνηνού: Κλυταιμνήστρα
Γιάννης Νιάρρος: Ορέστης
Αγορίτσα Οικονόμου: Τροφός
Γιώργος Στάμος: Πυλάδης
Γιώργος Χρυσοστόμου: Αίγισθος

Χορός γυναικών (αλφαβητικά)
Νατάσα Εξηνταβελώνη, Σοφία Κουλέρα, Νεφέλη Μαϊστράλη, Μαίρη Μηνά, Νάνσυ Μπούκλη, Αρετή Τίλη, Ιώβη Φραγκάτου, Χριστίνα Χριστοδούλου

Το δεύτερο μέρος της Ορέστειας, τοποθετείται χρονικά 10 χρόνια περίπου μετά το τέλος του Αγαμέμνονα. Εδώ χτυπά η αιμάτινη καρδιά της τριλογίας. Το έδαφος έχει ήδη προετοιμαστεί για την έλευση του Ορέστη, του νεαρού εκδικητή που οφείλει να ανταποκριθεί στον πανάρχαιο νόμο του καθήκοντος και να ανταποδώσει αίμα στο αίμα. Ο νεκρός πατέρας ζητά εκδίκηση και η παρουσία του στο έργο είναι εξίσου ισχυρή, με διαφορετικό τρόπο φυσικά, όπως και στον Αγαμέμνονα. Το τοπίο στις Χοηφόρους είναι ζοφερό και απειλητικό. Ένα νέο κράτος υπό το καθεστώς βίας, τρομοκρατίας και φοβικής σιωπής – το ζευγάρι των σφετεριστών, και παράνομων εραστών, που έχει κλέψει με δόλο την εξουσία από τον νόμιμο βασιλιά,   έχει βάψει τα χέρια του με αίμα κι έχει βυθίσει τη χώρα στο σκοτάδι και το χάος.

Ο παλαιός κόσμος έχει φτάσει σε τραγικό αδιέξοδο και έχει χρεοκοπήσει, ηθικά, κοινωνικά και πολιτικά. Η αποτρόπαιη πράξη που θα διαπράξει ο  Ορέστης  είναι επιβεβλημένη από τους θεούς και το ίδιο το σύμπαν. Η βία επιζητά τη βία και η Ερινύα του πατέρα παραμονεύει. Το λαμπρό φως της νέας Δικαιοσύνης που θα συμφιλιώσει τον παλαιό με τον καινούριο κόσμο που ανατέλλει, βρίσκεται ακόμη πολύ μακριά και ο δρόμος που θα πρέπει να διανυθεί προς αυτήν την κατεύθυνση είναι εξαιρετικά επώδυνος. Δεν υπάρχει άλλη επιλογή. Η επανάληψη της αποτρόπαιης βίας γίνεται τελετουργία εξαγνισμού μιας ολόκληρης κοινωνίας η οποία θα μεταβεί απ’ το σκοτάδι στο φως.

  • «Ευμενίδες»

     | Σκηνοθεσία: Γεωργία Μαυραγάνη

  • Σύμβουλος Δραματουργίας: Δημοσθένης Παπαμάρκος
    Κοστούμια: Άρτεμις Φλέσσα
    Επιμέλεια κίνησης: Αλεξία Νικολάου
    Μουσικός σχεδιασμός: Χάρης Νείλας
    Βοηθός σκηνοθέτη: Ράνια Κελαϊδίτη
    Βοηθός σκηνοθέτη, σκηνογράφου και ενδυματολόγου: Λίλη Κυριλή

    Διανομή (αλφαβητικά)
    Ναζίκ Αϊδινιάν, Μιχάλης Βαλάσογλου, Στέλλα Βογιατζάκη, Κατερίνα Καραδήμα, Ευαγγελία Καρακατσάνη, Εμμανουέλα Μαγκώνη, Νίκος Μάνεσης, Παναγιώτης Παναγόπουλος, Αγγελική Παπαθεμελή, Μαριάμ Ρουχάτζε, Τζωρτζίνα Τάτση

    O Oρέστης είναι στους Δελφούς καταδιωκόμενος από τις Ερινύες. Είναι ικέτης στο ιερό του Απόλλωνα ζητώντας την προστασία του θεού. Ακολουθώντας τις συμβουλές του έρχεται στην Αθήνα όπου προσπέφτει ικέτης στο άγαλμα της Αθηνάς. Οι εξαγριωμένες Ερινύες παρακινημένες από το φάντασμα της Κλυταιμνήστρας τον ακολουθούν.  Η λύση θα δοθεί στον Άρειο Πάγο, το δικαστήριο των Αθηνών. Ο Χορός των Ερινυών και ο Ορέστης θα υπερασπιστούν τα πιστεύω τους. Η ισοψηφία που προκύπτει με την ψήφο της Αθηνάς κηρύσσει αθώο τον Ορέστη ο οποίος εξυμνεί την Πόλη των Αθηνών και διακηρύσσει ότι στο εξής συμμαχία ακατάλυτη θα δένει την πατρίδα του με την Αθήνα. Η Αθηνά καθιερώνει τιμές για τις Ερινύες και τις ανακηρύσσει αγαθοποιές θεότητες, δηλ Ευμενίδες.

    Η τριλογία κλείνει τον κύκλο της με την αποκατάσταση της ισορροπίας, μέσα σε μια ατμόσφαιρα ισορροπίας και συμφιλίωσης σε μια τραγική σύγκρουση που ο άνθρωπος δεν μπορεί να δώσει λύση.  Η κρίση αυτή έρχεται λίγο μετά το 462 όταν με τη μεταβολή του πολιτεύματος είχε μεταφερθεί στον Άρειο Πάγιο η δικαιοπραξία των φονικών υποθέσεων.

    «Ικέτιδες» του Ευριπίδη

    Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, 5-6 Ιουλίου 2019

    Μια συμπαραγωγή του Εθνικού Θεάτρου και του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου σε ένα φιλόδοξο καλλιτεχνικό εγχείρημα με μια εμβληματική τραγωδία για τον πόλεμο, τους νεκρούς, την υπαρξιακή αγωνία, την αξιοπρέπεια, την πίστη και την αντοχή.

    Ταυτότητα παράστασης
    Μετάφραση: Γιώργος Κοροπούλης
    Σκηνοθεσία: Στάθης Λιβαθινός
    Σκηνικά-Κοστούμια: Γιώργος Σουγλίδης
    Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
    Μουσική: Άγγελος Τριανταφύλλου
    Χορογραφία: Φώτης Νικολάου
    Μουσική διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου
    Βοηθός σκηνοθέτης: Βασίλης Ανδρέου

    Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρίνα Μυρτάλη
    Βοηθός σκηνογράφου – ενδυματολόγου: Μαρία Καλαμαρά

    Διανομή (αλφαβητικά)

    Μητέρες Αργείων στρατηγών
    Άννα Γιαγκιώζη
    Άνδρη Θεοδότου
    Κόρα Καρβούνη
    Τζίνη Παπαδοπούλου
    Αγλαΐα Παππά
    Μαρία Σαββίδου
    Κωνσταντίνα Τάκαλου
    Τάνια Τρύπη
    Νιόβη Χαραλάμπους

    Αίθρα: Κάτια Δανδουλάκη

    Ίφις: Θοδωρής Κατσαφάδος

    Ευάδνη: Κατερίνα Λούρα

    Αθηνά: Αγλαΐα Παππά

    Θησέας: Άκης Σακελλαρίου

    Άδραστος: Χρήστος Σουγάρης

    Άγγελος: Ανδρέας Τσέλεπος

    Κήρυκας: Χάρης Χαραλάμπους

    Δύο Εθνικά Θέατρα, το Εθνικό Θέατρο και ο ΘΟΚ, συνεργάζονται για το ανέβασμα ενός εμβληματικού έργου. Μια τραγωδία για τον πόλεμο, τους νεκρούς αλλά και την υπαρξιακή αγωνία, την αξιοπρέπεια, τη πίστη και την αντοχή σε μια νέα μετάφραση από τον ποιητή Γιώργο Κοροπούλη.

    53 χρόνια μετά το μοναδικό της ανέβασμα από το Εθνικό Θέατρο σε σκηνοθεσία του Τάκη Μουζενίδη και 39 χρόνια από την πρώτη παράσταση του ΘΟΚ στην Επίδαυρο σε σκηνοθεσία Νίκου Χαραλάμπους, η τραγωδία σκηνοθετείται από τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου Στάθη Λιβαθινό, σε ένα εγχείρημα που θα στηριχθεί στη συνεργασία καλλιτεχνών από τις δυο χώρες.

    Οι μητέρες των Αργείων στρατηγών που έχασαν τη ζωή τους στη Θήβα πολεμώντας στο πλάι του Πολυνείκη προσπέφτουν Ικέτιδες στο βωμό της Δήμητρας στην Ελευσίνα.  Μαζί τους ο βασιλιάς του Άργους Άδραστος. Ζητούν τη βοήθεια του βασιλιά της Αθήνας Θησέα γιατί οι Θηβαίοι κρατούν τους νεκρούς και δεν επιτρέπουν την ταφή τους.

    Ο Θησέας ανταποκρινόμενος στο δίκαιο αίτημα ετοιμάζεται να στείλει μήνυμα στον βασιλιά της Θήβας Κρέοντα όμως τον προλαβαίνει η άφιξη Θηβαίου Κήρυκα που φέρνει το δικό του μήνυμα στον Θησέα:  Του ζητά να διώξει τον Άδραστο και τις μητέρες διαφορετικά θα τους επιτεθούν.

    Ο Θησέας οδηγεί τον στρατό της Αθήνας ενάντια στους Θηβαίους και φέρνει στην Ελευσίνα τους νεκρούς στρατηγούς όπου και τους καίουν. Η Ευάδνη σε ένα παραλήρημα ορμά στη φωτιά και καίγεται μαζί με τον άνδρα της Καπανέα. Μητέρες και παιδιά παίρνουν τον δρόμο της επιστροφής με τις στάχτες των αγαπημένων τους.

    Η τραγωδία γραμμένη το 422 π.Χ. φέρει τον απόηχο της μάχης στο Δήλιο το 424 π.Χ., δύο χρόνια πριν, όταν οι Θηβαίοι -σύμμαχοι της Σπάρτης- νίκησαν τους Αθηναίους και δεν τους άφηναν για μέρες να πάρουν και να θάψουν τους νεκρούς τους.

    Φεστιβάλ στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου 2019

    Έναρξη Προπώλησης: Μ. Τρίτη, 23 Απριλίου, στις 12:00
    Προαγορά εισιτηρίων τηλεφωνικά, ηλεκτρονικά και από τα καταστήματα Public.

    Συγκεκριμένα:

    • Ταμεία Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου: Πανεπιστημίου 39 (στοά Πεσμαζόγλου)
    • Δίκτυο Καταστημάτων Public
    • Τηλεφωνικό κέντρο Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου: 210 8938112 (Δευτέρα έως Κυριακή 09:00-21:00)
    • Ηλεκτρονική αγορά:
    • Για ομαδικές αγορές (20 άτομα) [Τμήμα Μαζικών Πωλήσεων Εθνικού Θεάτρου]: 2107001468 και στο email: grafeiosillogon@n-t.gr
    • Εισιτήρια ΑμεΑ στο email : tameia@greekfestival.gr

    n-t.gr

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ετικέτες

Σχολίασε

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close