Γεγονότα

Τι προβλέπει η αναδιάρθρωση της χρηματοδότησης για τους αυτοκινητοδρόμους

koi-ionia-nyxtaΤη στιγμή που πιέζουν οι ημερομηνίες για τις χρηματοδοτήσεις από το ΕΣΠΑ και ενώ οι νέες συμβάσεις παραχώρησης για τους τέσσερις “παγωμένους’ αυτοκινητοδρόμους βρίσκονται ήδη στη βουλή, χθες Δευτέρα ο υπουργός Υποδομών προχώρησε σε μια πανηγυρική δήλωση ουσιαστικά σηματοδοτώντας την αρχή των έργων.
“Το τέλος του 2015, η χώρα θα έχει τους σύγχρονους αυτοκινητόδρομους που μας χρειάζονται και μας αξίζουν.
Είναι σταθερή και επίμονη απόφαση της Κυβέρνησης, να εξασφαλισθούν οι προϋποθέσεις , ώστε η Ελλάδα να γίνει ο βασικός άξονας των μεταφορών μεταξύ Ασίας και Ευρώπης.
Η δημιουργία των οδικών υποδομών προς την κατεύθυνση αυτή, είναι η πρώτη δράση αυτή τη στιγμή στη χώρα. Θα ακολουθήσουν το σιδηροδρομικό δίκτυο και οι εμπορευματικοί σταθμοί.
Ξεκινούν τα έργα σημαίνει, ξεκινάει η Ελλάδα για την ανάπτυξη. Η επίδραση στο ΑΕΠ θα είναι 1,2% στην τριετία έως το 2015. Πάνω από 20.000 θέσεις εργασίας θα δημιουργηθούν στα εργοτάξια το επόμενο οκτάμηνο και στη συνέχεια περιμένουμε αλυσιδωτά πολύ θετικές συνέπειες στις τοπικές οικονομίες.”, αναφέρει μεταξύ άλλων στη δήλωση του ο υπουργός
Στην Ιόνια οδό, κατασκευάζεται το τμήμα Αντίρριο-Κεφαλόβρυσο μήκους 45χλμ με ερώτημα για την διέλευση της Κλόκοβας (αναμένεται απόφαση για την κατασκευή σήραγγας ή όχι), Κουβαράς-Κομπότι μήκους 54χλμ, και Φιλιππιάδα-Ιωάννινα (σύνδεση με την Εγνατία Οδό) μήκους 51χλμ. Συνολικά θα κατασκευαστούν 150χλμ δρόμου. Η πρόοδος του έργου είναι στο 31%

Η χρηματοδότηση
Σύμφωνα με το Capital.gr τα έργα στηρίζονται στην πρόβλεψη ότι τα έσοδα από διόδια έως το 2037 θα διαμορφωθούν σε 14,5 δισ. ευρώ έναντι 37,7 δισ. αρχικά (το 2008). Λόγω δηλαδή της πτώσης της κυκλοφορίας, τα πραγματικά έσοδα των διοδίων μειώθηκαν κατά το διάστημα 2008-2013 πάνω από 50%, συγκριτικά με τις προβλέψεις.

Τη συμφωνία παραχωρησιούχων και κατασκευαστών με το Δημόσιο για την καταβολή αποζημίωσης ύψους 350 εκατ. και 167 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα. Σημειώνεται ότι οι κοινοπραξίες παραχώρησης των έργων έχουν διαφορετική μετοχική σύνθεση από τις κοινοπραξίες κατασκευής.

Όσον αφορά την «τρύπα» που δημιούργησε η κρίση στο μοντέλο χρηματοδότησης των έργων, υπολογίζεται σε 214 εκατ. ευρώ για την Κεντρική Οδό, 401 εκατ. ευρώ για τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, 279 εκατ. ευρώ για τη Νέο Οδό και 250 εκατ. ευρώ για την Ολυμπία Οδό. Το χρηματοδοτικό κενό συνολικού ύψους 1,1 δισ. ευρώ θα καλυφθεί από δανεισμό της ΕτΕπ, ελληνικών και ξένων τραπεζικών ιδρυμάτων.

Επίσης, οι δανειστές έχουν διαιρεθεί σε τρεις τάξεις: η πρώτη τάξη έχει ταχύτερο προφίλ αποπληρωμής, ενώ η δεύτερη και τρίτη τάξη έχει μακρύτερη περίοδο αποπληρωμής. Ουσιαστικά πρόκειται για μακροχρόνιο δανεισμό, με τους πιστωτές δεύτερης και τρίτης τάξης να υπολογίζεται ότι θα αποπληρωθούν έως τις 15 Ιανουαρίου 2033 και 5 Μαρτίου 2038, αντίστοιχα.

Τα παραπάνω εντάσσονται στην αναδιάρθρωση της χρηματοδότησης, με τη δημιουργία μηχανισμού επιτάχυνσης πληρωμών που θα διανέμει τα διαθέσιμα κεφάλαια για επιτάχυνση πληρωμών στην τάξη Α και την τάξη Β κατά 41% και 59% αντίστοιχα.

Τη δημιουργία μηχανισμού ανακύκλωσης εσόδων διοδίων. Δηλαδή, εάν τα καθαρά έσοδα των παραχωρησιούχων δεν επαρκούν, το Δημόσιο θα καλύπτει την «τρύπα» από τα έσοδα μέσω των διοδίων που θα εισπράττει. Με τον τρόπο αυτό, δεν θα επιβαρύνεται ο κρατικός προϋπολογισμός, καθώς η ενδεχόμενη «τρύπα» θα χρηματοδοτείται από τα έσοδα που παράγουν τα έργα και θα κατευθύνονται στο Δημόσιο.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Διαβάστε Επίσης

Back to top button