ΔιεθνήΡοή Ειδήσεων

Τέσσερα μυθικά ναυάγια που όλοι αναζητούν αλλά κανείς δεν έχει εντοπίσει

Τέσσερα θρυλικά πλοία που όλοι ξέρουν την ιστορία τους αλλά εδώ και εκατοντάδες χρόνια κανείς δεν τα έχει εντοπίσει.

Για εκατοντάδες χρόνια βρίσκονται θαμμένα στον πυθμένα της θάλασσας. Πλοία θρυλικά που συνέβαλαν ώστε να γραφτεί η σύγχρονη Ιστορία του κόσμου. «Ιερά δισκοπότηρα» εδώ και δεκαετίες, για ομάδες εξερευνητών που προσπαθούν να τα εντοπίσουν και να τα φέρουν στο φως. Πρόκειται για διάσημα ναυάγια, πλοίων που κουβαλούν τον δικό τους μύθο, αλλά ακόμη κανείς δεν έχει καταφέρει να τα εντοπίσει.

Ανάμεσά τους η «ναυαρχίδα» του Χριστόφορου Κολόμβου στην πορεία του από την Ισπανία προς την ανακάλυψη της Αμερικής. Επίσης το πλοίο που ο Τζέιμς Κουκ εξερεύνησε για πρώτη φορά μέρος της Αυστραλίας και τη Νέα Ζηλανδία.


Κατά διαστήματα πολλοί δηλώνουν πως βρίσκονται κοντά σε μία ανακάλυψη. Πάντα όμως τα δεδομένα τους διαψεύδουν δίνοντας έτσι ακόμη πιο θρυλική όψη στα τέσσερα αυτά πλοία που θα δείτε στη συνέχεια…

Santa Maria

Το θρυλικό πλοίο του Χριστόφορου Κολόμβου αναπαύεται για πάνω από 500 χρόνια στον βυθό του Ατλαντικού Ωκεανού δίχως να έχει καταφέρει ποτέ κάποιος να το εντοπίσει. Στο πρώτο του ταξίδι στην Αμερική, ο Κολόμβος απέπλευσε με τρία πλοία, το Niña, το Pinta και το Santa Maria – αλλά μόνο δύο επέστρεψαν στην Ισπανία. Την παραμονή των Χριστουγέννων του 1492 έπειτα από μία αλληλουχία παραλείψεων των πηδαλιούχων το πλοίο προσέκρουσε σε έναν κοραλλιογενή ύφαλο κοντά στη σύγχρονη Αϊτή.

Οι ναύτες αλλά και οι ντόπιοι κατάφεραν να αδειάσουν το πλοίο από το φορτίο του, όμως την επόμενη ημέρα βυθίστηκε και καλύφθηκε από τα ιζήματα. Συνειδητοποιώντας ότι το πλοίο δεν επισκευαζόταν, ο Κολόμβος διέταξε τους άντρες του να αφαιρέσουν τα ξύλα από το πλοίο τα οποία χρησιμοποιήθηκαν αργότερα για την κατασκευή ενός οχυρού που ο Κολόμβος ονόμασε La Navidad (Χριστούγεννα) επειδή το ναυάγιο συνέβη την ημέρα των Χριστουγέννων, βόρεια από τη σύγχρονη πόλη Limonade.

Η ακριβής τοποθεσία του δεν έχει γίνει γνωστή, ωστόσο το 2014 ο υποβρύχιος εξερευνητής Μπάρι Κλίφορντ υποστήριξε πως κατάφερε να το εντοπίσει. Έπειτα, όμως, από σχετική έρευνα που έγινε από ομάδα ειδικών αποδείχθηκε πως το ναυάγιο ανήκε σε διαφορετικό πλοίο από τον 17ο ή τον 18ο αιώνα. Ακόμα και σήμερα πολύ λίγα είναι γνωστά για τις πραγματικές διαστάσεις της Santa María, αφού καμία τεκμηρίωση ή απεικόνιση δεν έχει διασωθεί από εκείνη την εποχή. Ωστόσο εδώ και πολλές δεκαετίες έχουν δημιουργηθεί αντίγραφα του θρυλικού αυτού πλοίου.

Le Griffon

the griffin.jpg
Ξύλα που εντοπίστηκαν μετά από εξερεύνηση και εξετάζονται σε αξονικό τομογράφο ώστε να διαπιστωθεί αν ταιριάζουν χρονικά με το Le Friffon. | AP Photos

Το γαλλική κατασκευής τρικάταρτο ιστιοφόρο Le Griffon (The Griffin) δημιουργήθηκε ώστε να συμμετάσχει σε αποστολή εξερεύνησης του περάσματος από τη Βόρεια Αμερική προς την Κίνα και την Ιαπωνία. Ήταν το μεγαλύτερο ιστιοφόρο στις Μεγάλες Λίμνες μέχρι εκείνη την εποχή. Κατά την κατασκευή του ανακαλύφθηκαν και οι καταρράκτες του Νιαγάρα στον ομώνυμο ποταμό μεταξύ των λιμνών Έρι και Οντάριο.

Στο παρθενικό του ταξίδι στις 7 Αυγούστου 1679, απέπλευσε με πλήρωμα 32 ατόμων για να ταξιδέψει στον ποταμό Νιαγάρα και να εξερευνήσει μέρη της λίμνης Erie, της λίμνης Huron και της λίμνης Michigan, μέσα από αχαρτογράφητα νερά που μόνο τα κανό είχαν εξερευνήσει προηγουμένως. Λίγες εβδομάδες αργότερα, τον Σεπτέμβριο του 1679 αφού απέπλευσε από το σημερινό Green Bay με έξι άτομα πλήρωμα και ένα φορτίο γούνας, εξαφανίστηκε. Οι θεωρίες για την εξαφάνισή του πολλές, με άλλες να θέλουν να έχει χτυπηθεί από καταιγίδα και άλλες να λένε πως έπεσε πάνω σε πειρατικά πλοία.

Κατά καιρούς πολλοί ερευνητές προσπάθησαν να εντοπίσουν το λεγόμενο «ιερό δισκοπότηρο των ναυαγίων των Μεγάλων Λιμνών», δίχως αποτέλεσμα. Ακόμη και το 2014 όταν κάποιοι υποστήριξαν πως το εντόπισαν, αποδείχθηκε πως το ναυάγιο ήταν πιθανότατα ένα ατμοκίνητο πλοίο του 19ου ή του 20ού αιώνα.

thegriffin.jpg
Αναπαράσταση του πληρώματος του The Griffin κατά τη διάρκεια ερευνών για το ναυάγιο | AP Photos

Bonhomme Richard

Κατασκευάστηκε από τους Γάλλους για να χρησιμοποιηθεί ως East Indiaman, στις αποικίες, και πέρασε στην κατοχή των ΗΠΑ τον Φεβρουάριο του 1779. Αποτέλεσε ένα από τα πιο φημισμένα πλοία της Αμερικής καθώς λίγα πλοία του Ηπειρωτικού Ναυτικού σημείωσαν περισσότερες επιτυχίες σε μάχες, από το Bonhomme Richard.

Στις 23 Σεπτεμβρίου 1779, η μοίρα που συμμετείχε συνάντησε τον βρετανικό στόλο με 41 πλοία και ενεπλάκη σε ναυμαχία με το HMS Serapis, στα ανοιχτά της βορειοανατολικής ακτής της Αγγλίας. Ο πλοίαρχος John Paul Jones αρνήθηκε να παραδοθεί με τη φράση «Κύριε, δεν έχω αρχίσει ακόμα να πολεμώ!» και μετά από αρκετές ώρες μάχης απέναντι στο πολύ πιο βαριά οπλισμένο Serapis κατάφερε να αιχμαλωτίσει το βρετανικό πλοίο. Το τέλος της μάχης όμως βρήκε το Bonhomme Richard να φλέγεται και να έχει πολλές ζημιές. Παρά τις προσπάθειες του πληρώματος να το διασώσει, μετά από 36 ώρες το εγκατέλειψαν απρόθυμα και το άφησαν να βυθιστεί στα νερά της Βόρειας Θάλασσας.

Τα συντρίμμια του έγιναν από τότε στόχος αποστολών από Βρετανούς μέχρι επαγγελματίες εταιρείες διάσωσης, το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ αλλά και διάφορους ερευνητές. Μερικές από τις ομάδες έχουν βρει ναυάγια που ταιριάζουν με την περιγραφή του Bonhomme Richard, αλλά κανένα από αυτά δεν έχει ακόμη αναγνωριστεί ως το αγνοούμενο πλοίο.

HMS Endeavor

Με το συγκεκριμένο ιστιοφόρο πλοίο έκανε τα πρώτα του ταξίδια ο εξερευνητής Τζέιμς Κουκ από το 1768 ως και το 1771 και με αυτό επισκέφτηκε την ανατολική ακτή της Αυστραλίας και έκανε τον περίπλου της Νέας Ζηλανδίας. Όταν επέστρεψε το πλοίο πουλήθηκε σε ιδιώτη και μετονομάστηκε σε Lord Sandwich, ενώ αργότερα ναυλώθηκε από το Βρετανικό Βασιλικό Ναυτικό και χρησιμοποιήθηκε για να μεταφέρει στρατεύματα στη Νέα Αγγλία κατά τη διάρκεια της Αμερικανικής Επανάστασης.

Αφού οι Βρετανοί εγκατέλειψαν τη Βοστόνη τον Μάρτιο του 1776, στράφηκαν στο Ρόουντ Άιλαντ και στο λιμάνι του Newport. Έναν χρόνο αργότερα και ενώ ήταν αγκυροβολημένο στο λιμάνι έγινε ένα από τα 13 πλοία που βυθίστηκαν σκόπιμα για να εμποδιστεί ο γαλλικός στόλος που πλησίαζε. Τα συντρίμμια του πλοίου είναι στόχος αναζητήσεων με το Rhode Island Marine Archaeology Project και το National Maritime Museum της Αυστραλίας να οργανώνουν επιχειρήσεις εξερεύνησης στα γεμάτα λάσπη νερά γύρω από το Newport.

Με πληροφορίες από: history.com, Rhode Island Marine Archaeology Project, Washington Island, Global Foundation for Ocean Exploration, Βritannica,

Πηγή: reader.gr Σπύρος Βασιλείου

Χορηγούμενη
thumbnail Τοπική Διαφήμιση
aluxal web banner new logo Τοπική Διαφήμιση

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Διαβάστε Επίσης

Back to top button