ΕξελίξειςΠολιτική

Ρεαλιστικές προτάσεις για τον Χωροταξικό Σχεδιασμό στην Αιτωλοακαρνανία

po-founta-perifereia-xorotaxikosΗ Βουλευτής Αιτωλ/νίας και Υπεύθυνη του Τομέα Περιβάλλοντος της Δημοκρατικής Αριστεράς Νίκη Φούντα παρέστη σήμερα στις συναντήσεις που οργάνωσε η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας μαζί με το Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής στο Μεσολόγγι και στον Πύργο. Κεντρικό θέμα των συναντήσεων, η αναθεώρηση του Περιφερειακού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού σε επίπεδο  κατευθύνσεων σχεδιασμού, αλλά και πιο συγκεκριμένα αναφορικά με ζητήματα και αγωνίες που αφορούν ολόκληρη την Περιφέρεια και τις κατά τόπους Αντιπεριφέρειες (πρώην Νομαρχίες).

 Αύριο, η Βουλευτής θα συμμετάσχει στην τρίτη  συνάντηση για την Περιφέρεια στην Πάτρα, παρουσία του Υπουργού ΠΕΚΑ κ. Μανιάτη.

 Όπως τόνισε η κ. Φούντα, οι προβλέψεις του χωροταξικού πλαισίου για τον Νομό Αιτωλοακαρνανίας, παραμένουν εδώ και χρόνια γενικόλογες και μετριοπαθείς. Παρά την αναλυτική περιγραφή των προβλημάτων σε κοινωνικοοικονομικό επίπεδο ο σχεδιασμός ποτέ δεν έγινε ουσιαστικό εργαλείο. Πλέον, οι επιπτώσεις της κρίσης αντικατοπτρίζονται στα μεγάλα αναπτυξιακά έργα, σε μια κατάσταση δύσκολα αναστρέψιμη, με τον δυτικό άξονα της χώρας να παραμένει σημαντικά υποβαθμισμένος συγκριτικά με τον ανατολικό. Η Αιτωλοακαρνανία, άλλωστε, βιώνει ένα ιδιότυπο καθεστώς απομόνωσης από την υπόλοιπη Περιφέρεια ο οποίος είναι μεν γεωγραφικός, αλλά κυρίως λειτουργικός. Αυτό είναι το βασικό ζήτημα που οφείλει να άρει το νέο Χωροταξικό.

 Στα επιμέρους ζητήματα, τόνισε πως ελάχιστες είναι πλέον δυστυχώς οι αναφορές στην μετατροπή του Πλατυγιαλίου σε διαμετακομιστικό κόμβο και στην ανάδειξη του τριπόλου Πλατυγιάλι – Αγρίνιο – Μεσολόγγι / Αιτωλικό ως “Νότια Δυτική πύλη” της χώρας, σε επίπεδο εμπορικών μεταφορών και πρωτογενούς παραγωγής. Αυτή θα μπορούσε να είναι η «μεγάλη εικόνα» για τον Νομό σε επίπεδο ανάπτυξης και σε συνδυασμό με την αξιοποίηση των δύο ανενεργών πλέον αεροδρομίων, Αγρινίου και Μεσολογγίου. Στο εγχείρημα θα συνέβαλε ουσιαστικά η ενίσχυση της περιοχής Μεσολογγίου – Αστακού ως ιχθυοκαλλιεργητικού κέντρου, ο μεγάλης πολιτιστικής αξίας αρχαιολογικός περίπατος της ευρύτερης περιοχής του Μεσολογγίου, καθώς και η ανάδειξη του πολιτιστικού-τουριστικού ρόλου της Ναυπάκτου.

 

Το εγχείρημα εμποδίζει η ανυπαρξία θεσμοθέτησης χρήσεων γης, παρά το ότι η Αιτωλοακαρνανία έχει ενταχθεί πιλοτικά στους πρώτους Νομούς καταγραφής από το Εθνικό Κτηματολόγιο. Το ποσοστό των περιοχών με θεσμοθετημένες χρήσεις γης είναι πολύ μικρό (γύρω στο 8%). Παρουσιάζονται καθυστερήσεις στην προώθηση και έγκριση των τοπικών χωροταξικών σχεδίων, οι επεκτάσεις επίσης δεν προχωρούν με αποτέλεσμα την υστέρηση ανάπτυξης, ενώ γίνονται αποσπασματικές χωροθετήσεις, με βασικές ελλείψεις ως προς τη συγκεκριμενοποίηση χρήσεων γης, καθώς και συγκρούσεις χρήσεων γης, ιδίως σε παράκτιες περιοχές.

Ένα από τα βασικά ζητήματα που έθιξε η κ. Φούντα είναι η σύγκρουση των χωροταξικών Υδατοκαλλιεργειών και Τουρισμού και οι στρεβλώσεις που δημιουργούνται. Η ταυτόχρονη χωροθέτηση τουριστικών και υδατοκαλιεργητικών δραστηριοτήτων στην ίδια περιοχή, είναι ασύμβατη, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται τριβές στις τοπικές κοινωνίες. Στην ευρύτερη περιοχή της Αιτωλοακαρνανίας έχουν προκύψει προβλήματα με την οροθέτηση νέων ιχθυοκαλλιεργειών στην ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Αιτωλοακαρνανίας, καθώς και στον Αμβρακικό.

Το παραλιακό κομμάτι αυτών των περιοχών (από Μύτικα έως Αστακό και από Βόνιτσα έως Αμφιλοχία ) αφορά σε περιοχές με πολύ μεγάλες δυνατότητες τουριστικής ανάπτυξης. Είναι σαφές πως δεν μπορούμε να μιλάμε ταυτόχρονα για θαλάσσιο τουρισμό, χωρίς σαφή οριοθέτηση των παραγωγικών δραστηριοτήτων του πρωτογενούς τομέα, χωρίς κανόνες που μόνο ο χωροταξικός σχεδιασμός μπορεί να δώσει. Παράλληλα, οι περιοχές αυτές είναι θεσμοθετημένες, σε περιοχές τους, ως Natura 2000 και έτσι απαιτείται πολλαπλή συμμόρφωση, ώστε να μην προκληθεί πρόβλημα στο θαλάσσιο περιβάλλον.

Έχουμε ήδη επισημάνει πολλάκις την ανάγκη αναθεώρησης των ορίων της Περιοχής Ανάπτυξης Υδατοκαλλιεργειών «Δυτικών Ακτών Αιτωλοακαρνανίας – Σύμπλεγμα Εχινάδων», εξαιτίας πλήθους προβλημάτων και λαθών. Η ακριβής αποτύπωση των χωροταξικών συντεταγμένων είναι εξαιρετικά σημαντική καθώς στη βάση των οριοθετημένων ΠΑΥ δίνονται οι κατευθύνσεις στα διάφορα επίπεδα χωρικής πολιτικής που αναθεωρούνται. Εκεί έγκειται και η σημασία της συγκεκριμένης αναθεώρησης του Περιφερειακού σχεδιασμού, όπου οφείλει να σκύψει πάνω από το πρόβλημα.

 Στη συνέχεια η κ. Φούντα τοποθετήθηκε για το ζήτημα της ανυπαρξίας σχεδίων πόλης και κατ’ επέκταση του καθορισμού των χρήσεων γης. Τα Πολεοδομικά Σχέδια δυστυχώς, έχουν καθυστερήσει σημαντικά στο Νομό Αιτωλοακαρνανίας. Ενδεικτικά, ανέφερε το Δήμο Ξηρομέρου, όπου αν και η έγκριση του Γενικού Πολεοδομικού υφίσταται από το 1987,  η ανάρτηση της πράξης εφαρμογής κατέληξε να γίνει το 1997, και μέχρι σήμερα εκκρεμεί. Η περίπτωση της Πολεοδομικής Μελέτης Επέκτασης του Μύτικα επίσης εκκρεμεί, ενώ το Οικιστικό της Ναυπάκτου επί τρία χρόνια δεν εγκρίνεται!

Ειδική αναφορά έγινε στην έλλειψη στελέχωσης των Τεχνικών Υπηρεσιών των Δήμων και στην σύμπραξη της Περιφέρειας, ώστε να αποσπαστεί προσωπικό σε αυτές. Δεν είναι τυχαίο πως ο προαναφερόμενος Δήμος Ξηρομέρου δεν έχει στο δυναμικό του ούτε έναν μηχανικό!

Η Βουλευτής επίσης αναφέρθηκε σε ένα άλλο ευαίσθητο θέμα, αυτό των κατεδαφίσεων των αυθαιρέτων. Η Δυτική Ελλάδα και συγκεκριμένα η Αιτωλοακαρνανία οφείλει να προστατευτεί, ως φυσικός πλούτος. Οι κατεδαφίσεις αυθαιρέτων που βρίσκονται πλησίον Δέλτα ποταμών, σε παραλίμνιες ή παράκτιες ζώνες, πάνω στον αιγιαλό και την παραλία, θα πρέπει να αποτελέσουν προτεραιότητα. Υπάρχει δέσμευση από πλευράς του Υπουργείου μετά από κοινοβουλευτική μας ερώτηση πως θα γίνουν άμεσα οι κατεδαφίσεις σε τέτοιου είδους περιοχές. Αναμένουμε και την σύμπραξη της Περιφέρειας.

( Στην Επίκαιρη Ερώτηση της Βουλευτού υπενθυμίζουμε,  ο αν. Υπουργός ΠΕΚΑ μας ενημέρωσε ότι στην Δυτική Ελλάδα έχουν καταγραφεί 365 αυθαίρετα, 172 εκ των οποίων είναι με αμετάκλητες δικαστικές αποφάσεις. Μέχρι σήμερα έχουν προχωρήσει μόνο 22 κατεδαφίσεις, ενώ από το Πράσινο Ταμείο εξασφαλίστηκαν πιστώσεις για την κατεδάφιση 59 ακόμη αυθαίρετων σε αιγιαλό και παραλία στην Αιτωλοακαρνανία και την Αχαΐα. )

Στη συνέχεια η κ. Φούντα επανέλαβε την πρότασή της για ένταξη της Τριχωνίδας σε καθεστώς προστασίας Εθνικού Πάρκου, ως βασική προϋπόθεση για την προστασία της αλλά και αξιοποίησή της, παράλληλα με την ευρύτερη λεκάνη απορροής που περιγράφουν οι όμορες περιοχές Natura 2000. Ο χαρακτηρισμός της περιοχής ως Εθνικού Πάρκου θα διαμόρφωνε συνθήκες μακροπρόθεσμης βιώσιμης ανάπτυξης, με πρόσθετη αξία στην παραγωγή και τα προϊόντα της περιοχής, αλλά και θέσεις απασχόλησης στους τομείς της πράσινης οικονομίας, διαμορφώνοντας την «καρδιά του Νομού» και δίνοντας ώθηση σε αγροτοτουριστικές επενδύσεις στους Δήμους Θέρμου και Αγρινίου.

Εκτενής αναφορά έγινε στην προοπτική δημιουργίας υδατοδρομίων στον Νομό, όπου ήδη προωθείται νομοθετικό πλαίσιο. Σε πλήρη συμμόρφωση με την περιβαλλοντική νομοθεσία και με κατάρτιση Ειδικής Περιβαλλοντικής Μελέτης, θα μπορούσαν να δημιουργηθούν σημαντικές αναπτυξιακές προϋποθέσεις και να αρθεί ο μεταφορικός αποκλεισμός.

Η παρέμβαση της βουλευτού συνεχίστηκε με την αναφορά της στους οδικούς άξονες, τον «μεγάλο ασθενή». Μίλησε για την Ιονία Οδό, την Κλόκοβα και τον Δρόμο Άκτιο-Αμβρακία, καταλήγοντας στην σημασία του αεροδρομίου του Ακτίου. Τα αντισταθμιστικά οφέλη για την Τοπική κοινωνία οφείλουν να αποτελέσουν προτεραιότητα για την περιοχή και το αεροδρόμιο να αποτελέσει εφαλτήριο ανάπτυξης, όχι μόνο για την Λευκάδα και την Πρέβεζα, αλλά και την υποβαθμισμένη βορειοδυτική περιοχή της Αιτωλοακαρνανίας.

Η ομιλία ολοκληρώθηκε με την αναφορά στον πολύ σημαντικό, τον κύριο πυλώνα ανάπτυξης του Νομού: την γεωργία, την κτηνοτροφία και τους ανθρώπους της. Οι ομάδες παραγωγών και οι νέες μορφές συνεταιρισμού πρέπει να μπουν μπροστά και με δομές σχεδιασμού να αποτελέσουν πόλο παραγωγής και ανάπτυξης. Οι ορεινές περιοχές να αποκτήσουν και πάλι παραγωγικό πρόσημο και ζωή. Ειδική εκτενής μνεία, έγινε στην ανάγκη να διεκδικηθεί από κοινού με την Περιφέρεια, το μεγάλο στοίχημα της ελιάς Καλαμών της Περιοχής ως ΠΟΠ. Αυτό θα διαμόρφωνε και έναν νέο παραγωγικό χάρτη, σε πολλές δυνατότητες και προοπτικές.

“Ευελπιστούμε ότι ο γόνιμος διάλογος που διαμείφθηκε μεταξύ όλων των παρευρισκομένων, θα οδηγήσει στις απαραίτητες βελτιώσεις προς όφελος της ανάπτυξης της Δυτικής Ελλάδας, αλλά και στην καλυτέρευση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της. Εμείς θα είμαστε αρωγοί κάθε προσπάθειας που είναι σε θετική κατεύθυνση. Τα σημαντικά αυτά ζητήματα που αφορούν ολόκληρη την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, οφείλουν να λυθούν με εμπεριστατωμένη διαβούλευση και  με την ευρύτερη δυνατή συναίνεση. Και με πολλή δουλειά από όλους. είπε η βουλευτής.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Διαβάστε Επίσης

Back to top button