Ροή ΕιδήσεωνΤέχνες

Παντελής Καρασεβδάς: Οδοιπορικό συνάντησης και γνωριμίας με τα γλυπτά έργα του Ευάγγελου Τύμπα

Γράφει η Αντουανέττα Λογίου – Μπουρή*

Το 2021, ο γλύπτης Ευάγγελος Τύμπας (1984) φιλοτεχνεί στο εργαστήριό του, στο Αγρίνιο, μια ορειχάλκινη προτομή που η θεματική της αφορά τον Παντελή Καρασεβδά (1877 – 1946). Πρόκειται για τον Έλληνα χρυσό ολυμπιονίκη της σκοποβολής στους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες που έλαβαν χώρα στην Αθήνα, στα τέλη του 19ου αιώνα, συγκεκριμένα το 1896.


Το γλυπτό απαντά στην κωμόπολη Αστακός που ανήκει στο δήμο Ξηρομέρου, γενέτειρα της τιμώμενης προσωπικότητας και κοσμεί την κεντρική πλατεία που βρίσκεται ανάμεσα στο πατρικό αρχοντικό της οικογένειας και τον Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου.

Η πρωτοβουλία της ανέγερσής του ανήκει στο Σύλλογο Απανταχού Αστακιωτών και στον πρόεδρό του, Χρήστο Μπόνη, ενώ η δαπάνη της κατασκευής του οφείλεται στην ευγενή χορηγία του Αποστόλη Πανταζή. Αποκαλύπτεται στις 21 Αυγούστου 2021, εν μέσω σεμνής πλην επιμελούς και συγκινητικής τελετής, όπου η παλλαϊκή παρουσία επιβεβαίωσε και πάλι την άρνηση στη λήθη και την αστείρευτη επιθυμία απότισης φόρου τιμής όσον αφορά στο αθλητικό επίτευγμα του τιμώμενου.

pantelis karasevdas (1)

Μετρώντας διαστάσεις που υπερβαίνουν ελαφρά το συμβατό, αγγίζοντας το ύψος των 75 εκατοστών του μέτρου, η προτομή περιλαμβάνει, εκτός από το κεφάλι, ικανό τμήμα του μπούστου, το οποίο, έχοντας τους βραχίονες σε απότμηση πολύ ψηλά, μορφώνει ένα σχεδόν μονολιθικού χαρακτήρα γεωμετρικοποιημένο σχήμα.

Εδράζεται σε μαρμάρινη στήλη όχι ιδιαίτερα υψηλή, ορθογώνιου σχήματος και απόλυτα λιτού διακόσμου, πάνω σε πολύ χαμηλό αναβαθμό.

Στην πρόσοψη της στήλης, αναγράφονται με κεφαλαία, χρυσά γράμματα, το ονοματεπώνυμο του εικονιζόμενου, το έτος της γέννησης και του θανάτου του, καθώς και η ολυμπιακή του διάκριση, ενώ στην αριστερή, σημειώνεται το όνομα του δημιουργού.

Η παρούσα γλυπτή σύνθεση κινείται στο πνεύμα του παραστατικού ρεαλισμού, στο πλαίσιο του οποίου εμφαίνονται ορισμένα παραπληρωματικά εικονογραφικά θέματα συναφή με την αθλητική ιδιότητα της τιμώμενης προσωπικότητας.

Έτσι, η μορφή απεικονίζεται σε νεαρή ηλικία, φορώντας την αθλητική ξεμανίκωτη φανέλα, όπου διακρίνονται, πάνω δεξιά, η ελληνική
σημαία και, μπροστά, η λέξη ΕΛΛΑΣ. Στο μέσο του στέρνου, δεσπόζει το χρυσό ολυμπιακό μετάλλιο.

Τα ατομικά φυσιογνωμικά χαρακτηριστικά της μορφής αποδίδονται επίσης ρεαλιστικά, αποτελώντας συνεπές πορτραίτο της. Διέπονται δε από απόλυτη συμμετρία και
μετωπικότητα, δηλαδή ισότιμη αντιστοιχία των δύο πλευρών, στοιχείο που αποσκοπεί στην ισορροπία και την αρμονία του συνόλου.

Με τη σειρά τους, το αρκετά μεγάλο κεφάλι με τη γερή οστέινη δομή, καθώς και το ευρύ στέρνο προϊδεάζουν για ένα ρωμαλέο και στιβαρό σωματότυπο, ο οποίος συνδέεται στενά με την αθλητική της ιδιότητα.

Στην ευθυτενή και αγέρωχη στάση της, η μορφή αποπνέει την υπεροχή και τη σιγουριά του νικητή.

Ωστόσο, εδώ, όλα έχουν συλληφθεί μέσα σε πνεύμα μετριοπάθειας και γνήσιας υπερηφάνειας και πατριωτισμού, χωρίς εξάρσεις εγωκεντρικού χαρακτήρα, επιλογή που επίσης την εξυψώνει.

Η πλήρης, εξάλλου, από χαρά όψη της ασφαλίζει την επινίκια φύση της στιγμής, ενώ παράλληλα, τα μόλις μισάνοιχτα χείλη
της δημιουργούν την εντύπωση ότι σιγοτραγουδούν τον Εθνικό Ύμνο της Ελλάδας, ο οποίος ανακρούεται τιμής ένεκεν όταν ο ολυμπιονίκης στέκει πάνω στο πόντιουμ.

*φιλόλογος – ιστορ. της τέχνης
MALingu. , MALettres, MAHA, PhD.

pantelis karasevdas (3)

Χορηγούμενη

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ VIDEO
aluxal web banner new logo Τοπική Διαφήμιση
pap tsalafouti cake 1000x563px Τοπική Διαφήμιση

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Διαβάστε Επίσης

Back to top button