Κορυφαία στελέχη του ΔΕΣΦΑ στο «Δυτικά Επιχειρείν»: Η ανάπτυξη του δικτύου και η επόμενη μέρα (video)
Τι είπαν ο Ιωάννης Χωματάς, Διευθυντής Δραστηριοτήτων Ανάπτυξης Υποδομών και ο Φερνάντο Καλλιγάς, Διευθυντής Εταιρικών Υποθέσεων, ESG και Επικοινωνίας του ΔΕΣΦΑ
«Εμείς θα μιλήσουμε για την ενέργεια που πάει μαζί με την ανάπτυξη», είπε ξεκινώντας την εισήγηση του στο Συνέδριο «Δυτικά Επιχειρείν 2022», ο Ιωάννης Χωματάς, Διευθυντής Δραστηριοτήτων Ανάπτυξης Υποδομών του ΔΕΣΦΑ Α.Ε.
Παρουσίασε συγκεκριμένα τους άξονες του ΔΕΣΦΑ για τα έργα υποδομής του φυσικού αεριού υψηλής πίεσης, τους άξονες ανάπτυξης του δικτύου και την ανάπτυξη νέων αγορών
Όπως είπε, ο ΔΕΣΦΑ συντηρεί, λειτουργεί και επεκτείνει το δίκτυο υψηλής πίεσης φυσικού αερίου κι έχει στο ιδιοκτησιακό του καθεστώς και το υγροποιημένο φυσικό αέριο με τις εγκαταστάσεις στη Ρεβυθούσα και τη μεταφορά του.
Ο ΔΕΣΦΑ κινείται σε τρεις άξονες:
1. Την επέκταση του υπάρχοντος δικτύου και η τροφοδοσια όσο το δυνατον περισσότερων περιοχών στον Ελλαδικό χώρο.
2. Τον σχεδιασμός για την επομενη μερα με αναζητηση λύσεων για υποδομές για εναλλακτικά καύσιμα με χαμηλό αποτύπωμα ανθρακα
3. Ο νέος , τρίτος άξονας, αφορά στην ασφάλεια τροφοδοσίας (security supply) με βάση τις υποδομές για τη λειτουργία του δυσικού αερίου στη χώρα.
Ο πρώτος άξονας, όπως αυτός παρουσιάστηκε από τον κ. Χωματά, αφορά σε επενδύσεις σε νέες περιοχές και σε νέα δίκτυα. Ο ΔΕΣΦΑ κινείται κυρίως στη διασύνδεση για το χώρο της Βαλκανικής με άλλους διαχειριστές ανεξαρτήτων συστημάτων φυσικού αερίου, όπως είναι ο TAP , έργο σύνδεσης που ήδη ολοκληρώθηκε , όπως είναι η Βόρεια Μακεδονία, έργο που σχεδιάζεται και θα υλοποιηθεί τα επόμενα δυο χρόνια, η διασύνδεση στους Κήπους και τέλος, τον αγωγό IGB.
Αυτά τα έργα καθιστούν τη χώρα, σύμφωνα με τον Διευθυντή Δραστηριοτήτων Ανάπτυξης Υποδομών του ΔΕΣΦΑ, ως ένα κέντρο μεταφοράς φυσικού αερίου για την ευρύτερη περιοχή αλλά και γενικα για τον Ευρωπαϊκό χώρο.
«Παράλληλα σχεδιάζουμε νέα δίκτυα. Ειδικότερα για την Δυτική Μακεδονία, ένα δίκτυο περίπου 150 χλμ που βρίσκεται στη φάση ανάθεσης της κατασκευής , το δίκτυο της Πάτρας, 100 χιλιομέτρων που είναι στη φάση μελέτης και σχεδιάζονται τυχόν επεκτάσεις κάνοντας χρήση ειδικής τεχνολογίας που δίνει την δυνατότητα να μεταφέρουμε το LNG στον τελικό χρήστη.
Ο ΔΕΣΦΑ ήδη κατασκευάζει δυο νέες εγκαταστάσεις στη νήσο Ρεβυθούσα όπου είναι ο χώρος αποθήκευσης του υγροποιημένου φυσικού αερίου , έναν σταθμό βυτιοφόρων οχημάτων που θα τεθεί σε λειτουργία τον Ιούλιο και σχεδιάζεται και ένα καινούργιο λιμάνι ώστε να εξυπηρετηθούν πλοία που έχουν σχετικά μικρή δυναμικότητα (έως 30.000 κυβικά) και που θα εξυπηρετούν δράσεις τροφοδοσίας περιοχών της χώρας που αυτή τη στιγμή δεν διαθέτουν χώρο τροφοδοσίας με σωληναγωγό», είπε συνεχίζοντας την ομιλία του ο κ. Χωματάς.
Αναφερόμενος ειδικότερα στη Δυτική Ελλάδα ανέφερε: «Τέτοια περιοχή φυσικά, είναι η περιοχή της Δυτικής Ελλάδας στην οποία σήμερα βρισκόμαστε. Αυτές οι εφαρμογές θα δώσουν λύσεις στην τροφοδοσία τέτοιων περιοχών. Παράλληλα ο ΔΕΣΦΑ έχει υλοποιήσει μέσα από ένα Ευρωπαϊκό πρόγραμμα, την ωρίμανση κεντρικών λιμανιών και συγκεκριμένα της Ηγουμενίτσας, της Πάτρας και του Ηρακλείου Κρήτης όπου εκεί έχουν υλοποιηθεί οι μελέτες σε επίπεδο τελικού σχεδιασμού ώστε να γίνει αναβάθμιση αυτών των λιμανιών και να μπορούν να χρησιμοποιούν υγροποιημένο φυσικό αέριο κυρίως για λόγους bunkering. Πρόκειται για την τεχνολογία με την οποία τροφοδοτούμε με φυσικό αέριο, για την κίνηση της ναυτιλίας».
Η ομιλία του Ιωάννη Χωματά (πατήστε το play για να την παρακολουθήσετε):
Η επόμενη μέρα
Το δεύτερο κομμάτι στο οποίο ο ΔΕΣΦΑ σήμερα δραστηριοποιείται είναι η επόμενη μέρα.
Η επόμενη μέρα, είναι εκείνη με εναλλακτικό καύσιμο που το αποτύπωμα του άνθρακα θα είναι πολύ περιορισμένο, έως και μηδενικό.
«Εφαρμογές όπως είναι το υδρογόνο (όλα μας τα καινούργια δίκτυα σχεδιάζονται ώστε να υποδέχονται υδρογόνο αλλά και οποιοδήποτε δείγμα φυσικού αερίου και υδρογόνου), αναβάθμιση των υπαρχόντων δικτύων ώστε να δέχονται μείγμα μέχρι 80% υδρογόνο και κατασκευές στις οποίες ο ΔΕΣΦΑ συμμετέχει μέσω προγράμματος με άλλους 30 διαχειριστές στην Ευρώπη, για το δίκτυο υδρογόνου σε όλη την Ευρώπη. Ο ΔΕΣΦΑ έχει αναλάβει την υλοποίηση του δικτύου υδρογόνου για την Ελλάδα», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Χωματάς.
Πρόκειται για μια νέα εποχή, με βιομάζα, βιοαέριο, βιομεθάνιο και όλα τα δίκτυα του ΔΕΣΦΑ είναι συνβατα για να μεταφέρουν τέτοιοι είδους προϊόντα, είναι έτοιμα για την επόμενη μέρα.
Τέλος , ο κ. Χωματάς αναφέρθηκε στο κομμάτι της ασφάλειας της τροφοδοσίας. Είναι προγραμματισμένη η αύξηση του αποθηκευτικού χώρου στη Ρεβυθούσα κατά 70%, μέσω της εκμίσθωσης πλοίου. Αυτό θα είναι διαθέσιμο από τέλος Ιουνίου με πρώτο δεκαήμερο του Ιουλίου για να δοθεί η δυνατότητα αποθήκευσης περισσότερου υγροποιημένου φυσικού αερίου και να καλύψει οποιοδήποτε πρόβλημα τροφοδοσίας παρουσιαστεί στο άμεσο μέλλον.
«Ο ΔΕΣΦΑ λοιπόν είναι εδώ, υλοποιεί το πιο φιλόδοξο πρόγραμμα από ιδρύσεως του, αλλά παράλληλα σχεδιάζει την επόμενη μέρα και εξασφαλίζει υποδομές, για την ασφαλή τροφοδοσία της χώρας», είπε ολοκληρώνοντας την παρέμβαση του ο Ι. Χωματάς.
Στο συνέδριο «Δυτικά Επιχειρείν», βρέθηκε και ο Φερνάντο Καλλιγάς, Διευθυντής Εταιρικών Υποθέσεων, ESG και Επικοινωνίας του ΔΕΣΦΑ.
Σε δηλώσεις του στο πλαίσιο του Συνεδρίου τόνισε: «Με μεγάλη χαρά ο ΔΕΣΦΑ συμμετέχει ξανά στο «Δυτικά Επιχειρείν». Είναι μια σειρά από επενδύσεις που κάνουμε για την περιοχή, για να αντιμετωπίσουμε το κρίσιμο θέμα της ενέργειας. Πρόκειται για έργα που θα δημιουργήσουν ανταγωνιστικότητα για τα επόμενα χρόνια.
Ο αγωγός που πηγαίνει στην Πάτρα, που περιμένουμε να τελειώσει σε 4-5 χρόνια αλλά το σημαντικό τώρα είναι ότι κάνουμε την ανάπτυξη για να μπορέσουν να έρθουν τα βυτία LNG σε όλα τα μη διασυνδεμένα μέρη. Αρα ακόμη και περιοχές που δεν έχουν σύνδεση με τον κεντρικό αγωγό θα μπορούν να έχουν πρόσβαση στο φυσικό αέριο που θα δίνει άλλο ένα εναλλακτικό καύσιμο που θα βοηθά στη διατήρηση χαμηλότερων τιμών ενέργειας. Αυτό θα κάνει και πιο ανταγωνιστικές τις βιομηχανίες αλλά είναι πολύ σημαντικό και για να νοικοκυριά που θα μπορούν να έχουν ενεργειακή λύση από αυτές που παρέχονται μέχρι τώρα».
Ο κ. Καλλιγάς έδωσε ενδιαφέρουσες απαντήσεις στα ερωτήματα που του τέθηκαν σχετικά με τον σχεδιασμό του ΔΕΣΦΑ στη χώρα αλλά και την πρωτοφανή ενεργειακή κρίση που έχει προκαλέσει ο πόλεμος στην Ουκρανία.
Αναλυτικά οι δηλώσεις του: