Ιστορική μέρα: Ο Κυριάκος Μητσοτάκης πάτησε το κουμπί και το Μετρό Θεσσαλονίκης ξεκινά
Σε εορταστικό κλίμα και με βροχερό καιρό η Θεσσαλονίκη εγκαινιάζει σήμερα, Σάββατο (30.11.24), ένα μόλις μήνα πριν μας αποχαιρετήσει και το 2024, το Μετρό, ένα από τα μεγαλύτερα και πιο πολυαναμενόμενα έργα στην ιστορία των δημόσιων έργων στην Ελλάδα.
Σχεδόν 38 χρόνια μετά, από την ημέρα που ο τότε δήμαρχος Θεσσαλονίκης Σωτήρης Κούβελας οραματίστηκε τη δημιουργία του έργου, το Μετρό της Θεσσαλονίκης δεν είναι πλέον… ανέκδοτο, καθώς σήμερα γίνεται γεγονός.
Η πόλη της Θεσσαλονίκης περνά σε νέα «τροχιά», με το Μετρό να αλλάζει την καθημερινότητα 250.000 πολιτών.
«Σήμερα μιλάει από μόνο του το ίδιο το έργο, το πιο σύγχρονο της Ευρώπης, όπως αξίζει στη Θεσσαλονίκη. Το είπαμε και το κάναμε, ένα σύμβολο προόδου ολόκληρης της Ελλάδας», δήλωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την ομιλία του στα εγκαίνια.
Μάλιστα, προανήγγειλε ότι τον Νοέμβριο του 2025 θα είναι έτοιμη η επέκταση του Μετρό στην Καλαμαριά. «Είμαι περήφανος που λίγο πριν την ψήφιση του προϋπολογισμού, εγκαινιάζω ως πρωθυπουργός το μετρό», είπε κι έστειλε το μήνυμα: «αρκετά με τα συμπλέγματα και την ηττοπάθεια».
Στη συνέχεια, ο κ. Μητσοτάκης μετέβη στο αμαξοστάσιο της Πυλαίας, όπου πάτησε το κουμπί της λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης κι οι πόρτες άνοιξαν.
«Σήμερα είναι συνειδητή επιλογή της πόλης να κλείσει το κεφάλαιο της δυσπιστίας για όσα προηγήθηκαν ή πλήγωσαν την πόλη. Η Θεσσαλονίκη κοιτάζει μπροστά με αυτοπεποίθηση, αισιοδοξία κι αποφασιστικότητα… Η Θεσσαλονίκη πάνω στις ράγες του Μετρό τολμά την επανεκκίνησή της», δήλωσε από την πλευρά του ο δήμαρχος της πόλης, Στέλιος Αγγελούδης.
«Το έργο αυτό ξεκίνησε με κυβέρνηση ΝΔ και πρωθυπουργό τον Κώστα Καραμανλή και τελείωσε με κυβέρνηση ΝΔ και πρωθυπουργό τον Κυριάκο Μητσοτάκη», τόνισε ο Απόστολος Τζιτζικώστας, δηλώνοντας συγκινημένος που ξεκινά τη θητεία του Ευρωπαίου Επιτρόπου, υπεύθυνου για τις Μεταφορές, με τα εγκαίνια του Μετρό.
«Είχα πει ότι θα συγκινηθώ και συγκινήθηκα», είπε ο υφυπουργός Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος, εκφράζοντας ένα μεγάλο «ευχαριστώ» στον Κυριάκο Μητσοτάκη που του εμπιστεύτηκε αυτή τη θέση. «Πρόκειται για το τέλος μίας περιπέτειας… έχουμε και μετρό κι αρχαία», πρόσθεσε.
«Το Μετρό αποτελεί απτή απόδειξη ότι η κυβέρνηση της ΝΔ υπηρετεί με πράξεις, σχέδιο, σεμνότητα κι αφοσίωση στη συλλογική προσπάθεια… Το εγχείρημα ήταν δύσκολο και δεν θα μπορούσε να επιτευχθεί χωρίς ισχυρή πολιτική και υψηλή τεχνογνωσία», είπε από την πλευρά του ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σταϊκούρας. «Αλλάζει ο συγκοινωνιακός χάρτης της Θεσσαλονίκης», πρόσθεσε, για να υπογραμμίσει ότι «η Θεσσαλονίκη αναβαθμίζεται, γίνεται πιο ελκυστική και φιλική».
Λίγο πριν τις 12 το μεσημέρι, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης με τη σύζυγό του, η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη κι άλλα πρόσωπα από την εγχώρια πολιτική σκηνή ξεκίνησαν να προσέρχονται στα εγκαίνια.
Η παράδοση του έργου του Μετρό γίνεται στο αμαξοστάσιο Πυλαίας, όπου βρίσκεται εγκατεστημένο και το υπερσύγχρονο κέντρο ελέγχου της ασφαλούς λειτουργίας του.
Μετά την ολοκλήρωση της τελετής οι πύλες του Μετρό θα ανοίξουν για το κοινό και μέχρι και την Τρίτη 3 Δεκεμβρίου οι μετακινήσεις των επιβατών θα είναι δωρεάν.
Από την Τετάρτη 4/12 θα ισχύει εισιτήριο 0,60 ευρώ, το ίδιο για το Μετρό και τα αστικά λεωφορεία, το οποίο είναι μειωμένο κατά 30 λεπτά από τα 0,90 ευρώ που στοιχίζει σήμερα στα αστικά. Το κόστος της μηνιαίας κάρτας διαδρομών θα ανέρχεται σε 16 ευρώ.
Η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης, που παραδίδεται σήμερα, έχει μήκος 9,6 χιλιομέτρων, από τον νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τη Νέα Ελβετία, με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς, 13 σταθμούς και ολόκληρη η διαδρομή διαρκεί 17 λεπτά. H εκτίμηση είναι ότι θα εξυπηρετεί 250.000 επιβάτες ημερησίως.
Διαθέτει 18 υπερ – αυτόματους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενους, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό, αλλά με συνοδό, και αυτόματες θύρες.
Στα τέλη του 2025 θα παραδοθεί σε χρήση η επέκταση του Μετρό στην Καλαμαριά, με επιπλέον 5 σταθμούς, ενώ στους σχεδιασμούς είναι και η επέκταση προς τις δυτικές και βόρειες συνοικίες της Θεσσαλονίκης.