Γεγονότα

Ιόνια Οδός: Η Κομισιόν “εγκρίνει” τους οδικούς άξονες

koi-ionia-menidi2Ζήτημα ημερών είναι η οριστική έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή των αναθεωρημένων συμβάσεων παραχώρησης των τεσσάρων οδικών αξόνων, με τα τελευταία στοιχεία που ζητούσαν οι Βρυξέλλες να εστάλησαν, χθες, από την ελληνική πλευρά, σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr.

Το «πράσινο φως» από την Κομισιόν αποτελεί αναμενόμενη εξέλιξη, καθώς, ήδη έχουν προεγκριθεί οι νέες συμβάσεις παραχώρησης.

Τι περιλαμβάνουν οι νέες συμβάσεις παραχώρησης

Οι τελευταίες περιλαμβάνουν grosso modo το νέο χρονοδιάγραμμα-με ορίζοντα τέλη 2014- ολοκλήρωσης των κατασκευαστικών εργασιών σε Κόρινθο-Τρίπολη-Καλαμάτα (Μορέας), Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα (Ολυμπία Οδός), Μαλιακός-Κλειδί (Αυτ. Αιγαίου), Αντίρριο-Ιωάννινα (Ιονία Οδός) και Κεντρική Οδός.

Επίσης, σύμφωνα με πληροφορίες, προσδιορίζονται οι αποκλειστικές ημερομηνίες ολοκλήρωσης και παράδοσης στην κυκλοφορία των νέων οδικών τμημάτων που συνδέονται με την έναρξη λειτουργίας νέων σταθμών διοδίων.
Διασαφηνίζεται ακόμη, η χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου, των τραπεζών και των κοινοπραξιών παραχώρησης, με πληροφορημένες πηγές να σημειώνουν χαρακτηριστικά ότι:
«όλα τα μέρη έχουν συγκρατημένες απώλειες: για τους παραχωρησιούχους μειώνονται σημαντικά οι αποδόσεις (σε μεσαίο μονοψήφιο ποσοστό), τα έσοδα του Δημοσίου «ψαλλιδίζονται» και οι τράπεζες συναινούν στη χρηματοδόση με επιτόκια σχετικά χαμηλότερα των προσδοκώμενων».

Ωστόσο, απώτερος στόχος όλων των πλευρών είναι η παράδοση στην κυκλοφορία των συγκεκριμένων έργων που θα σηματοδοτήσει την έναρξη της περιόδου επανείσπραξης (payback period).

Όσα έργα-Μορέας και Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου- δεν είχαν σταματήσει έως σήμερα, χρηματοδοτούνταν με ιδία κεφάλαια. Για παράδειγμα, οι εργασίες στον άξονα Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα χρηματοδοτούνταν για διάστημα ενός χρόνου με ίδια κεφάλαια και πρόσφατα η κοινοπραξία κατέληξε σε συμφωνία με τις τράπεζες, γεγονός που οδήγησε στην εκταμίευση 35 εκατ. ευρώ.

Την ίδια στιγμή, οι πληροφορίες που συγκλίνουν με όσα ανέφερε ο υφυπουργός Υποδομών Σταύρος Καλογιάννης αναφέρουν ότι έπαψε να υφίσταται η -χρηματοδοτικού χαρακτήρα- εμπλοκή που υπήρχε σε Ιόνια Οδό και Ε-65. Επομένως, στα δύο αυτά έργα, τα εργοτάξια αναμένεται να ξεκινήσουν να λειτουργούν πολύ σύντομα.

Πότε ψηφίζονται από τη Βουλή

Καίτοι ακόμη δεν έχει ανακοινωθεί πότε θα ξεκινήσουν τα θερινά τμήματα της Βουλής -ο πρόεδρός της Ευ. Μεϊμαράκης σημείωσε πρόσφατα ότι «εωσότου κλείσουν τα μεγάλα θέματα, δεν θα υπάρξουν θερινά τμήματα- οι αναθεωρημένες συμβάσεις αναμένεται να κατατεθούν προς συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή αμέσως μετά το καλοκαίρι, σύμφωνα με τις υπάρχουσες ενδείξεις.

Και αυτό διότι το πράσινο φως της Κομισιόν – που θα δοθεί εντός των ημερών- θα πρέπει να διαδεχτεί την εξέταση και έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο των τεσσάρων συμβάσεων παραχώρησης, διαδικασία που δεν αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί πριν από το πρώτο εικοσαήμερο του Αυγούστου.

Πάντως, κύκλοι των παραχωρησιούχων ανέφεραν πρόσφατα στο Capital.gr ότι εάν οι νέες συμβάσεις δεν γίνουν νόμος του κράτους άμεσα, υπάρχει κίνδυνος τα έργα να ξαναβρεθούν στον αέρα. Σε αυτή την περίπτωση βέβαια, το Δημόσιο θα βρισκόταν αντιμέτωπο με την εκ νέου καταβολή αποζημιώσεων στους παραχωρησιούχους.

Του Δημήτρη Δελεβέγκου

Πηγή:www.capital.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close