Δυτική Ελλάδα

Η «μάχη» για τα μεγάλα έργα της Δυτικής Ελλάδας

epi-ioniaodos1Δύο παράλληλοι και… αφανείς στο ευρύ κοινό «πόλεμοι», βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, εντός, αλλά και ανάμεσα στις ελληνικές περιφέρειες. Ο πρώτος αφορά στα μεγάλα έργα που «καταπίνουν» τα μικρά κάθε περιφέρειας, και ο δεύτερος που διεξάγεται μεταξύ υπουργών και τοπικών παραγόντων αφορά στο μοίρασμα της «πίτας» του επόμενου κοινοτικού πακέτου.

Τα λεφτά είναι πολλά:
Από το υφιστάμενο πακέτο, το ΕΣΠΑ απομένουν προς διανομή στα πάνω από 11.800 έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη περίπου 11 δις ευρώ. Με τα χρονικά περιθώρια στενεύουν και το μνημόνιο να οδηγεί σε ουσιαστική μείωση των κονδυλίων (καθώς περιορίστηκε στο 5% η εθνική συμμετοχή) πληροφορίες αναφέρουν ότι δίδεται πλέον έμφαση στα μεγάλα έργα εις βάρος πολλών μικρών, κυρίως περιφερειακών υποδομών, οι οποίες είτε θα πρέπει να περιμένουν το επόμενο πακέτο είτε την ανάκαμψη που θα φέρει ξανά πιο πολλά λεφτά στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

Οσο για το νέο πακέτο των 15 περίπου δις ευρώ πληροφορίες αναφέρουν ότι συνωστίζονται στην «ουρά» προτεραιότητας πολλά έργα που δεν θα καταφέρουν να ολοκληρωθούν τώρα. Ο λόγος για μία νέα «γενιά» από «έργα γέφυρες» αξίας περί τα 3 δις ευρώ.

Μαζί τους στην «ουρά» συνωστίζονται και εκατοντάδες «αιτήματα» πελατειακά και μη για τοπικής σημασίας έργα που καθίστανται ειδικής σημασίας για υπουργούς, βουλευτές και τοπικούς παράγοντες.

Τι λένε οι αριθμοί για την Δ. Ελλάδα
Τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης καταγράφουν ένα προς ένα τα 999 τον αριθμό έργα του ΕΣΠΑ που είτε διενεργούνται μόνο στην Περιφέρεια Δ. Ελλάδος είτε την αφορούν όπως είναι η Ιονία Οδός και οι δράσεις επιδότησης μικρομεσαίων. Τα στοιχεία δείχνουν ότι ακόμη ο δρόμος είναι μακρύς:

* Ο συνολικός προϋπολογισμός των έργων είναι 7.9 δις ευρώ.
* Συμβάσεις υπάρχουν για έργα αξίας 5.9 δις ευρώ ή για το 76% του συνόλου.
* Οι πληρωμές φτάνουν στα 2.9 δις ευρώ ή στο 50% των συμβάσεων.

Μία αναλυτική ματιά στα έργα, ένα προς ένα, δείχνει ότι τα λεφτά πηγαίνουν κυρίως στα μεγάλα έργα. Μεταξύ αυτών στον αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα (Μεσσηνίας) και στον αυτοκινητοδρόμο από το Αντίρριο μέχρι τα Ιωάννινα ( ΙΟΝΙΑ ΟΔΟΣ ).

Αν τα διαπεριφερεικά έργα αφαιρεθούν, τότε η εικόνα αλλάζει:
* Στα 669 καθαρά περιφερειακά έργα που απομένουν στην Δ. Ελλάδα, ο προϋπολογισμός φτάνει στα 2.5 δις ευρώ.
* Συμβάσεις υπάρχουν για κονδύλια 1.5 δις ευρώ και η απορρόφηση είναι στα 539 εκατ. ευρώ, στο 34% του συνόλου των συμβάσεων.

«Η ανάγκη για άμεση απορρόφηση κονδυλίων αναγκάζει την Κυβέρνηση να προσανατολιστεί στα έργα προτεραιότητας» αναφέρει κυβερνητική πηγή. Εξηγεί ότι πρώτος στόχος είναι να έρθουν κοινοτικά κονδύλια γιατί συνδράμουν και στο έλλειμμα και στην ανάπτυξη.

Ωστόσο, εκφράζεται και ο αντίλογος από στελέχη που επισημαίνουν ότι «τα πολλά και μικρά έργα που θα βγουν εκτός έχουν σημαντική επίδραση στις τοπικές κοινωνίες, βοηθούν στην οικοδομή, τους προμηθευτές, την τοπική αγορά»

Ποια είναι τα έργα πρωταθλητές και ποια μένουν στα χαρτιά
Από τα 50 μεγαλύτερα έργα που διενεργούνται στην Περιφέρεια της Δ. Ελλάδας, αρκετά έχουν μείνει στα… χαρτιά. Δεν υπάρχει ακόμη καν υπογραφή συμβάσεων. Τα πιο πολλά εξ αυτών δεν πρόκειται για γίνουν εντός του ΕΣΠΑ και στην καλύτερη των περιπτώσεων θα μεταφερθούν για την επόμενη προγραμματική περίοδο.

Κάποια άλλα έχουν ολοκληρωθεί, τα πιο πολλά τρέχουν για να προλάβουν μεταξύ των μεγαλύτερων έργων:
Οι οδικές συνδέσεις της περιφερειακής οδού Πατρών με το νέο λιμάνι και με την πόλη της Πάτρας έχουν ποσοστό απορρόφησης στο 56%.

Στο… μηδέν βρίσκεται η κατασκευή του 3ου τμήματος του νέου λιμένα Πάτρας, η σύνδεση της Ιόνιας Οδού με Αστακό (Τμήμα Κόμβος Πλατυγιαλίoυ – ΙΚ Αγίου Δημητρίου), τα εσωτερικά δίκτυα αποχέτευσης λυμάτων παραλιακών οικισμών Δήμου Αιγιαλείας, οι εγκαταστάσεις επεξεργασίας Αστικών Αποβλήτων της Περ. Ενότητας Αχαΐας, η αντιρύπανση και παράκτια προστασία – ολοκληρωμένη διαχείριση λυμάτων Δήμου Ηλιδας, η ολοκληρωμένη διαχείριση αστικών απόβλητων Περιφερειακής Ενότητας Αιτωλοακαρνανίας και η μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων Περιφερειακής Ενότητας Ηλείας.

* Καλή πορεία έχει το Νοσοκομείο Αγρινίου, η μικρή Περιμετρική Πατρών, η κατασκευή διυλιστηρίου πόσιμου νερού από την τεχνητή λίμνη Πηνειού του Δήμου Ηλιδας του Νομού Ηλείας.
* Στο… ξεκίνημα βρίσκεται η κατασκευή κεντρικών αποχετευτικών αγωγών παραλιακών οικισμών Δήμου Αιγιαλείας.

pelop.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Διαβάστε Επίσης

Back to top button