Lifestyle & People

Διάσπαση της Google προτείνει το Ευρωκοινοβούλιο

lif-google

Κοσμοϊστορικό ψήφισμα αντικατοπτρίζει τη σκληρή παρασκηνιακή μάχη μεταξύ Ευρώπης (κυρίως Γερμανίας) και Αμερικής για τον έλεγχο του διαδικτύου.

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ήρθε χθες με ένα ψήφισμα-κόλαφο να ζητήσει ουσιαστικά… τη διάσπαση της μεγαλύτερης επιχειρηματικής αυτοκρατορίας του Διαδικτύου.


Πρωτοφανές και υπό μία έννοια… κοσμοϊστορικό, το ψήφισμα μπορεί να είναι μη δεσμευτικό αλλά αντικατοπτρίζει τη σκληρή παρασκηνιακή μάχη που διεξάγεται μεταξύ Ευρώπης (κυρίως Γερμανίας) και Αμερικής για τον έλεγχο της κίνησης στο Διαδίκτυο.

Οι ευρωβουλευτές ενέκριναν χθες, με 384 ψήφους υπέρ έναντι 174 κατά, πρόταση με την οποία θέτουν θέμα «αποδέσμευσης μακροπρόθεσμα των μηχανών αναζήτησης από άλλες εμπορικές υπηρεσίες» και ζητούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προχωρήσει βραχυπρόθεσμα στις απαραίτητες κινήσεις ώστε «να αποτρέπεται κάθε αθέμιτη πρακτική στην εμπορία διασυνδεδεμένων υπηρεσιών από φορείς εκμετάλλευσης μηχανών αναζήτησης». Στο ψήφισμά τους, οι ευρωβουλευτές δεν κάνουν συγκεκριμένη αναφορά στο όνομα της Google, το οποίο ωστόσο… εξυπακούεται.

Ο αμερικανικός κολοσσός κυριαρχεί πλέον με (λιγότερο ή περισσότερο) μονοπωλιακά μερίδια σε σχεδόν όλες τις μεγάλες «αγορές» του Διαδικτύου, πράγμα που δικαιολογημένα εγείρει ανησυχίες περί αθέμιτου ανταγωνισμού.

Ειδικότερα, δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν ότι η Google εκμεταλλεύεται τη δεσπόζουσα θέση που κατέχει στην αγορά μέσω της μηχανής αναζήτησης Google Search, για να κατευθύνει τους χρήστες σε δικές της λοιπές υπηρεσίες και προϊόντα, «θάβοντας» έτσι τον ανταγωνισμό.

Επί της ουσίας λοιπόν, αυτό που έρχονται να προτείνουν οι ευρωβουλευτές είναι να διαχωριστεί η μηχανή αναζήτησης της Google (Google Search) από τις λοιπές υπηρεσίες της εταιρείας, προκειμένου να διαφυλαχθούν οι όροι ενός υγιούς, αντι-μονοπωλιακού ανταγωνισμού στην Ευρώπη.

Αξίζει να σημειωθεί πως όταν μιλάμε για την Google, μιλάμε ουσιαστικά για μια μονοκρατορία με πολλές ηλεκτρονικές «επαρχίες», η οποία έχει προχωρήσει σε περίπου 180 εξαγορές άλλων εταιρειών τα τελευταία χρόνια με αποτέλεσμα πλέον: να ελέγχει την αγορά των διαδικτυακών αναζητήσεων (με ποσοστό 92% στην Ευρώπη) και την αγορά του online video (μέσω YouTube), να πρωταγωνιστεί στον χώρο των smartphones (μέσω του λογισμικού Android), και να καρπώνεται το μεγαλύτερο μέρος της παγκόσμιας πίτας των διαφημιστικών εσόδων (το 32,4% του digital advertising).

Οι ευρωβουλευτές εξέφρασαν συγκεκριμένα ανησυχίες για: τον τρόπο με τον οποίο η Google «αξιοποιεί» τη μηχανή αναζήτησής της, για τον τρόπο με τον οποίο αναπαράγει το περιεχόμενο ξένων ιστοσελίδων, για τη δεσπόζουσα θέση που αυτή κατέχει στην digital αγορά, και για τη στάση που κρατά απέναντι στους ανταγωνιστές της.

Υπενθυμίζεται ότι η κόντρα ανάμεσα στην ΕΕ και την Google ξεκίνησε ουσιαστικά πριν τέσσερα χρόνια, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε ρόλο «κατηγόρου» να ελέγχει τον αμερικανικό κολοσσό για πλήθος «παραβάσεων» της κοινοτικής νομοθεσίας έκτοτε. Ενδεικτικά, η Κομισιόν έχει μέχρι σήμερα εγκαλέσει επισήμως ή ανεπισήμως την Google για θέματα όπως: οι παραβιάσεις προσωπικών δεδομένων («δικαίωμα στη λήθη» κ.ά.), ο σεβασμός της πνευματικής ιδιοκτησίας, η φορολογία και φυσικά… οι μονοπωλιακές πρακτικές.

Η Google από την πλευρά της αρνήθηκε να κάνει κάποιο σχόλιο αναφορικά με το χθεσινό ψήφισμα του Ευρωκοινοβουλίου. Αντιθέτως, το λόμπι «Computer & Communications Industry Association» που εκπροσωπεί τα συμφέροντα της Google και άλλων μεγάλων κολοσσών (eBay, Facebook, Microsoft, Samsung κ.ά.) εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία χαρακτηρίζει «ιδιαιτέρως ανησυχητική… ακραία και ανεφάρμοστη» την πρόταση των ευρωβουλευτών. Να σημειωθεί πως σε περίπτωση που υπάρξουν επίσημες καταδίκες από την ευρωπαϊκή δικαιοσύνη και η Google δεν συμμορφωθεί, θα κινδυνέψει με πρόστιμο έως και 5 δισ. ευρώ.

ΓΕΡΜΑΝΙΑ
Θέτει θέμα «δημοκρατίας στην ψηφιακή εποχή»

Η Google μπορεί να ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του 1990 με σύνθημά της το «μην είσαι κακόβουλος» («don’t be evil»), αλλά πλέον πολλοί την αντιμετωπίζουν με καχυποψία. Η τεράστια δύναμη που έχει συγκεντρώσει στα χέρια της (σε επίπεδο εμπορικό – διαφημιστικό αλλά και χειραγώγησης της κοινής γνώμης) είναι φυσικό να γεννά ανησυχίες στην Ευρώπη, πολύ δε περισσότερο από τη στιγμή που η Γηραιά Ηπειρος δεν έχει επί του παρόντος να αντιτάξει έναν δικό της ευρωπαϊκό διαδικτυακό κολοσσό ως απάντηση στον αμερικανικό ανταγωνισμό.

Οι ανησυχίες είναι μεγαλύτερες στη Γερμανία. «Η εξουσία της Google πάνω στους καταναλωτές είναι αξιοσημείωτα μεγάλη. Πρέπει να λάβουμε μέτρα ώστε αυτή η εξουσία να μη γίνεται αντικείμενο κατάχρησης», είχε δηλώσει τον Σεπτέμβριο ο Γερμανός υπουργός Δικαιοσύνης Χάικο Μάας, που είχε μάλιστα τότε καλέσει την Google να αποκαλύψει τον μυστικό αλγόριθμο χάρη στον οποίο κυριαρχεί στις διαδικτυακές αναζητήσεις.

Στο ίδιο πνεύμα, ο Ζίγκμαρ Γκάμπριελ είχε, αναφερόμενος στην Google, θέσει θέμα «δημοκρατίας στην ψηφιακή εποχή». Ας μην ξεχνάμε επίσης ότι στη θέση του Ευρωπαίου επιτρόπου Ψηφιακής Οικονομίας βρίσκεται ένας Γερμανός, ο Γκίντερ Ετινγκερ, ενώ και το χθεσινό ψήφισμα του Ευρωκοινοβουλίου ενάντια στην Google βρέθηκε στο τραπέζι με πρωτοβουλία Γερμανών ευρωβουλευτών.

ethnos.gr

Χορηγούμενη

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ VIDEO
aluxal web banner new logo Τοπική Διαφήμιση
pap tsalafouti cake 1000x563px Τοπική Διαφήμιση

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Διαβάστε Επίσης

Back to top button