Δυτική Ελλάδα

Αυτοψία στα απόνερα του Norman Atlantic

koi-norman-mesa1

Τι άλλαξε μετά τη φωτιά; Ποιοι θορυβήθηκαν; Πώς διαμορφώνεται η κατάσταση;

Στο κουφάρι του Norman Atlantic, στην είσοδο του λιμανιού του Πρίντεζι στην Ιταλία, συνεχίζουν να βγαίνουν καπνοί δύο εβδομάδες μετά το τραγικό ναυτικό δυστύχημα που συγκλόνισε την κοινή γνώμη, ενώ η μυρωδιά του καμένου γίνεται ευρύτερα αισθητή, ανάλογα με τη φορά του ανέμου. Την ίδια ώρα, εκτός από τον αριθμό των θυμάτων, παραμένουν αναπάντητα πολλά ερωτηματικά γύρω από το συμβάν.

Το «Εθνος της Κυριακής», επιχειρώντας να προσεγγίσει όσα πραγματικά συμβαίνουν στα πλοία της Αδριατικής που συνδέουν τα λιμάνια της Ελλάδας και της Ιταλίας, βρέθηκε σε δύο βραδινά δρομολόγια, από την Ηγουμενίτσα στο Πρίντεζι και επιστροφή. Τι άλλαξε μετά τη φωτιά στο Norman Atlantic; Ποιοι ιδιαίτερα θορυβήθηκαν ύστερα από αυτήν; Πώς διαμορφώνεται η κατάσταση;

Σε αυτό το παζλ όσων συμβαίνουν στα πλοία της Αδριατικής έχει σημασία να αναφέρουμε ένα σοβαρό ατύχημα που συνέβη τον περασμένο Σεπτέμβριο, στην ίδια περίπου περιοχή με αυτήν του «N.A.», με το επιβατηγό πλοίο «Europa Link» του ομίλου Grimaldi, με 693 επιβάτες και 70 μέλη πληρώματος. Από λάθος του Ιταλού καπετάνιου, όπως είπαν στο «Εθνος της Κυριακής» Ελληνες μέλη του πληρώματος, προσέκρουσε πάνω στη νησίδα Περιστερές, βορειοανατολικά της Κέρκυρας, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί εκτεταμένο ρήγμα και να υπάρξει εισροή υδάτων. «Μας έσωσαν τα διπλά τοιχώματα του φινλανδικής κατασκευής πλοίου, που είναι ένα γερό σκαρί», μας είπε μέλος του πληρώματος. Το τελευταίο κατάφερε να αντιμετωπίσει το θέμα της εισροής των υδάτων και με τη βοήθεια ρυμουλκών να οδηγήσει το πλοίο στο λιμάνι της Κέρκυρας.

Μπορεί να είναι συμπτωματικό ότι και στα δύο πλοία οι καπετάνιοι ήταν Ιταλοί. Ομως, κυρίως πλοία με ιταλική σημαία και ιταλικής ιδιοκτησίας που κάνουν δρομολόγια Ελλάδας – Ιταλίας βρίσκονται εδώ και καιρό στο επίκεντρο των επικρίσεων. Mεταξύ αυτών και το πλοίο που επιλέξαμε για να κάνουμε τη διαδρομή μέχρι το Πρίντεζι, ιδιοκτησίας του ομίλου Grimaldi.

Αυτοκίνητα που καπνίζουν ακόμα στα γκαράζ του Norman Atlantic ήταν η εικόνα που αντικρίσαμε μπαίνοντας στο λιμάνι του Πρίντεζι.

Καταγγελίες
Ενώ η χημεία στις σχέσεις Ελλήνων και Ιταλών δένει τις περισσότερες φορές, φαίνεται πως αυτό δεν ισχύει και στα καράβια. Ελληνες οδηγοί φορτηγών με πολυετή εμπειρία και δεκαετίες στο τιμόνι στις διεθνείς μεταφορές καταλογίζουν στους υπευθύνους των ιταλικών πληρωμάτων έλλειμμα ναυτοσύνης, κάκιστη συμπεριφορά και συχνά αδυναμία να ανταποκριθούν στην υπευθυνότητα που απαιτεί το επάγγελμά τους. Προβλήματα που ξεκινούν από την επιβίβαση των τεράστιων φορτηγών στα πλοία μέχρι τη συμπεριφορά σε όλη τη διάρκεια του ταξιδιού. Η επιβίβαση γίνεται συχνά με ατυχήματα από κακούς χειρισμούς των πληρωμάτων. Αναφέρουν, μάλιστα, και δύο νεκρούς στο πρόσφατο παρελθόν σε δύο διαφορετικά δυστυχήματα.

«Οι οδηγοί φορτηγών είναι οι καλύτεροι και μονιμότεροι πελάτες και ενοχλούνται ιδιαίτερα όταν αντιμετωπίζονται ως δεύτερης κατηγορίας», θα μας πει ο 64χρονος Γιώργος Λούκος από την Πρέβεζα, με 30 ολόκληρα χρόνια πάνω στο τιμόνι φορτηγών και προηγουμένως σε λεωφορεία του ΚΤΕΛ. Οδηγός φορτηγού σε άλλο όχημα είναι επίσης ο γιος του. «Υπάρχει η αντίληψη να στοιβάξουμε τους οδηγούς στις καμπίνες, με οποιονδήποτε τρόπο και όπως λάχει», λέει. Ιδιαίτερα στις περιόδους αιχμής με τους τουρίστες και όταν αυξάνεται ο αριθμός των επιβατών, όπως γίνεται στις περιόδους των γιορτών.

«Δεν είναι δυνατό να μας στοιβάζουν τέσσερις οδηγούς σε μία καμπίνα, ακόμη κι όταν υπάρχουν άδειες, γιατί δεν θέλουν να έχουν επιπλέον εργασίες καθαριότητας», θα μας πει. Ανάλογες είναι και οι διαπιστώσεις του Τάσου Πούλιου από τον Βόλο.

Η σημερινή κατάσταση είναι αυτή που έχει οδηγήσει τους οδηγούς των φορτηγών να επιλέγουν συχνά να κοιμηθούν σς αυτά, μέσα στα γκαράζ των πλοίων, έστω κι αν αυτό απαγορεύεται στα χαρτιά. Οι Ιταλοί υπεύθυνοι στα πλοία βολεύονταν με αυτό και έκαναν τα στραβά μάτια, θα μας πουν οι οδηγοί. Οπως διευκρινίζουν, κοιμούνταν στα φορτηγά στο τρίτο γκαράζ που είναι ανοιχτό και είναι και το μεγαλύτερο. Κάτι τέτοιο δεν επιτρέπουν οι συνθήκες στα άλλα δύο, αυτό που βρίσκεται λίγο πάνω από το ύψος της επιφάνειας της θάλασσας, καθώς και εκείνο στα έγκατα του πλοίου.

Η νέα κατάσταση που δημιούργησε η τραγωδία του Norman Atlantic είχε ως αποτέλεσμα με άνωθεν εντολές να αποκλειστεί αυτές τις μέρες η πρόσβαση των οδηγών αυτοκινήτων προς τα γκαράζ, όσο διαρκεί το ταξίδι. Οπως διαπιστώσαμε οι ίδιοι, παρά τις απαγορεύσεις, αυτό δεν ισχύει για το τέταρτο και τελευταίο γκαράζ, όπου στοιβάζονται βαν και επιβατηγά αυτοκίνητα. Η πρόσβαση σε αυτό γίνεται από δύο σημεία και το πλήρωμα δεν παίρνει τα ενδεδειγμένα μέτρα ώστε να εφαρμόζονται οι απαγορευτικές επιγραφές.

Σε αντίθεση με τα γκαράζ στα έγκατα του πλοίου, η πρόσβαση στα ανοιχτά, όπου βρίσκονται κυρίως επιβατικά αυτοκίνητα, είναι πολύ εύκολη.
 

Αλλη εικόνα
Φαίνεται πως όσα ακολούθησαν την τραγωδία του «N.A.» και τα όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας έχουν θορυβήσει και τους υπεύθυνους των ιταλικών πλοίων. Το διαπιστώσαμε και οι ίδιοι από τη διαφορά που υπήρχε στα δύο ταξίδια. Στο πρώτο παρατηρήσαμε αρκετή χαλαρότητα, όμως στο δεύτερο το πλήρωμα έδειχνε να είναι στο πόδι, έστω κι αν αυτοκίνητα και επιβάτες ήταν πολύ λιγότεροι. Οπως μας αποκάλυψε Ελληνας, μέλος του πληρώματος, αυτό οφειλόταν στην παρουσία στελεχών της πλοιοκτήτριας εταιρείας, που «τους τρέχουν».

Στο πρώτο ταξίδι η όποια ενημέρωση για θέματα ασφαλείας αφηνόταν σε ένα σχετικό βίντεο από κάποιες οθόνες τηλεοράσεων. Στο δεύτερο, όμως, έγινε εμφαντικά από τα μεγάφωνα του πλοίου. Οχι, όμως, και στα Ελληνικά. Οι Ιταλοί επιμένουν να μονοπωλούν όλες τις ενημερώσεις με οποιονδήποτε τρόπο στα Ιταλικά και με δεύτερες γλώσσες τα Αγγλικά και τα Γαλλικά. Ομως ένα μεγάλο μέρος των επιβατών είναι Ελληνες, που διαπιστώνουν ότι δεν έχουν μια επαρκή ενημέρωση στη γλώσσα τους. Η μοναδική επιγραφή και στα Ελληνικά είναι αυτή που απαγορεύει την παραμονή των επιβατών στα γκαράζ στη διάρκεια του ταξιδιού. Το πρόβλημα φάνηκε και στο δυστύχημα του Norman Atlantic, όπου, όπως αναφέρουν λογής μαρτυρίες, οι Ελληνες επιβάτες είχαν αδυναμία να συνεννοηθούν τις πιο κρίσιμες στιγμές με την πλειοψηφία των μελών του πληρώματος που ήταν Ιταλοί.

Πάντως, οι διαφορές ανάμεσα στα δύο ταξίδια ήταν εμφανείς και το ιταλικό πλήρωμα -μόνο οκτώ Ελληνες- έδειχνε μάλλον να… δίνει εξετάσεις στο ταξίδι της επιστροφής, έστω κι αν είχε να αντιμετωπίσει έναν πολύ μικρότερο αριθμό επιβατών. Ακόμη και η θερμοκρασία είχε ανέβει στο σαλόνι του πλοίου και ήταν υποφερτή και δεν χρειαζόταν να φοράς συνεχώς το τζάκετ για να ζεσταθείς, όπως κάναμε στο πρώτο ταξίδι, τις ίδιες περίπου νυχτερινές ώρες. Και δεν υπήρχαν οι εικόνες με πολλούς Βαλκάνιους να έχουν στρώσει τις κουβέρτες τους για να κοιμηθούν.

Εκεί, όμως, που οι συνθήκες είναι εντελώς απαράδεκτες είναι στα δύο κτίρια του επιβατικού σταθμού στο λιμάνι του Πρίντεζι. Στην περιοχή του Κόστα Μορένα, που εξυπηρετεί αποκλειστικά τους ταξιδιώτες για την Ελλάδα και την Αλβανία, δεν υπάρχει θέρμανση και αλίμονο σε εκείνους που δεν έχουν τη δυνατότητα να καταφύγουν σε ένα επιβατικό αυτοκίνητο, είτε στην καμπίνα ενός φορτηγού. Από την άλλη πλευρά στην Ηγουμενίτσα, η ελληνική πλευρά έχει να παρουσιάσει έναν σύγχρονο διεθνή επιβατικό σταθμό, λειτουργικό όλο το 24ωρο, ίσως και τον καλύτερο της χώρας.

www.patrastimes.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close